FÖLJ OSS PÅ:

Kundtjänst2022-04-08T18:42:20+02:00

VÄLKOMMEN TILL

Kundtjänst

VÄLKOMMEN TILL

Kundtjänst

KONTAKTA OSS

Ställ din fråga här

Vi hjälper dig gärna med svar på dina frågor och funderingar.

Prova först att se om du kan hitta svar under våra Frågor & Svar eller skriv till vår chattrobot i högra hörnet.

Vill du ha kontakt med våra anläggningar så hittar du deras kontaktuppgifter här.

Kundtjänst

SÖK I VÅRT INFOARKIV

Frågor & Svar

Har du tekniska problem i Sweetspot-appen?2022-03-30T12:02:18+02:00

Om tekniska problem uppstår i appen, t.ex. att kortbetalningen inte fungerar, då ska du göra följande:

1. Skaka på telefonen – så kommer en ny vy upp där det står “Rapportera ett fel”
2. Beskriv i text vad problemet är
3. Tryck på knappen för att skicka in

Då går din felanmälan direkt till Sweetspots tekniska support, som kommer sköta kontakten direkt med dig för att lösa problemet.

Ytterligare svar på vanliga frågor finns på Sweetspots support sidor. Klicka här

Vad kostar greenfeen?2022-03-30T11:59:15+02:00

När det gäller greenfee kommer vi under 2022 implementera en dynamisk prissättning för våra starttider på samtliga av våra banor.
Priset avgörs av tidpunkten under säsongen, vilken tid på dagen samt vilken bana du som gäst vill spela. Detta för att sprida ut vårt gästspel och öka tillgängligheten för våra medlemmar på GolfStars banor.

Greenfee betalas alltid i samband med att bokningen görs och betalas av bokaren. Ingen betalning i receptionen.
Som medlem har du alltid 25% rabatt för dina gäster (upp till 3 gäster i samma boll) när de spelar med dig och bokas in av dig.
Erlagd greenfee återbetalas endast om avbokning sker mer än 3 timmar före starttiden.

Hur registrerar jag min runda?2022-03-30T11:56:24+02:00

Om du inte registrerar din avslutande runda via ditt digitala scorekort i OnTag-appen, så går du in och registrerar din HCP-grundande runda manuellt via MinGolf likt tidigare.

Kan jag få ett digital och/eller fysiskt scorekort?2022-03-30T11:51:19+02:00

Av receptionen kan du få ett digitalt scorekort till ”OnTag”-appen. Även andra scorekortsappar fungerar likt tidigare.
Självklart går det bra att få ett fysiskt scorekort i våra receptioner under receptionernas öppettider.
När receptionen är stängd hänvisar vi till digitala scorekort.

Hur ankomstregistrerar jag mig?2022-03-30T10:30:21+02:00

Ankomstregistrering sker antingen direkt i Sweetspot-appen eller på plats i receptionen på anläggningen. Personlig ankomstregistrering gäller, d.v.s. en person kan inte ankomstregistrera en hel boll själv, utan var och en av spelarna måste göra det personligen.
Du kan ankomstregistrera dig i appen när du är inom 500 meter från klubbhuset. Dock tidigast 30 minuter innan din starttid.

Ankomstregistrering ska ske senast 15 minuter i förväg. Alla starttider som inte är ankomstregistrerade debiteras med en ”No show-avgift” på 500 kr/medlem på våra 18-hålsbanor och 300:-/medlem på våra 9-hålsbanor.
Greenfeegäster debiteras med gällande greenfeeavgift.

Vad betyder samtidiga bokningar?2022-03-30T10:27:39+02:00

Det är antalet bokningar du kan ha samtidigt. Läs om våra medlemskap HÄR för att se hur många samtidiga bokningar respektive medlemskap innehåller.
Så snart du har spelat eller avbokat en starttid, kan du boka ytterligare en starttid i enlighet med din medlemskapsform.

Vilka är mina bokningsregler?2022-03-30T10:19:40+02:00

Nuvarande bokningsregler innebär att du ges möjlighet till en (1), två (2) eller tre (3) samtida bokningar beroende på vilket medlemskap du har hos oss.
Starttider kan bokas upp till 30 dagar i förväg.

Hur lägger jag till golfvänner i Sweetspot?2022-03-30T10:04:52+02:00

I Sweetspot kan du koppla alla kontakter du har i din telefonbok i telefon som golfvänner. Det förutsätter dock att dina medspelare har ett Sweetspot-konto. Om de inte har det, kan du skicka en begäran om att de ska skapa ett konto så ni kan bli golfvänner.

Golfvänner i Sweetspot är inte detsamma som golfvänner i ”Min Golf” och går därmed inte att föra över.

Vad är bokningsägare?2022-03-30T08:58:17+02:00

Sweetspot har, likt många andra bokningssystem, att personen som gör bokningen även är ansvarig för bokningen. Det är framförallt viktigt när det kommer till betalningar.
Fördelar för er medlemmar är att det alltid finns en ansvarig person för alla bokningar, vilket kommer leda till mindre antal ”No Show” (spelare som inte dyker upp till sin tid), vilket i sin tur skapar en ökad tillgänglighet för dig som medlem.

Det innebär också att om en bokningsägare vill avboka sig själv, så kommer alla spelare i bokningen avbokas.
Någon av de andra spelarna får då göra en ny bokning med rätt spelare som vill spela. Den spelaren som gör den nya bokningen blir även den nya bokningsägaren och ansvarar för bokningen.

Hur bokar jag starttid i Sweetspot?2022-03-29T15:25:26+02:00

Alla starttider på GolfStars banor bokas via Sweetspot-appen (se nedladdningslänk nedan), www.golfstar.se eller via anläggningssidorna.
Du som bokar är ansvarig för att bokningsreglerna efterföljs. Syftet är att kunna härleda alla bokningar till en bokningsägare. Du kan självklart boka in dina golfvänner.
Avbokning eller förändring av antalet spelare i er starttid ska ske senast 3 timmar före start. Starttider kan bokas upptill 30 dagar i förväg.

Ladda ner Sweetspot-appen här:

☛ Sweetspot i App Store

☛ Sweetspot i Google Play

Senior- eller juniormedlemskap, vad gäller?2022-04-06T15:10:05+02:00

Medlemsformerna och de olika ålderskategorierna baseras på det år du fyller under gällande år.
Fyller du t ex. 22 år under 2022 så kan du inte ta del av Junior-medlemskapet.

Vad kan jag som golfspelare göra för att bibehålla god banstandard?2022-03-10T16:18:07+01:00

Alla golfspelare har en viktig roll i att bibehålla bra kvalité på golfbanorna, oavsett på vilken bana man spelar på.
Enkla tips är:
✔️ Laga nedslagsmärken
✔️ Lägg tillbaka uppslagen torv
✔️ Kratta bunkern efter du har varit där. Bunkerkrattor skall ligga i bunkern och placeras i hålets spelriktning.
✔️ Släng skräp i papperskorgen
✔️ Släng avslagna peggar (framförallt avslagna plastpeggar då de förstör gräsklipparnas klipparblad)

Påminn och informera gärna varandra under spelets gång!

Gör vi några anpassningar ute på banan?2022-02-09T14:26:40+01:00

✔️ Vi uppmanar alla spelare att spela med flaggstängerna i hålen. Tack vare det får du både en snabbare runda samtidigt som du slipper ta med handen på flaggstängerna som annars är utsatta ytor.

✔️ Om du behöver du tvätta din boll, slänga skräp eller liknande under rundan, tänk då på att du kan använda handen med golfhandsken på eller din baghandduk när du tar i handtagen.

Hur ska jag tänka ute på banan?2022-02-09T14:35:52+01:00

Vi tillämpar 10 minuters starttidsintervall på våra anläggningar vilket skapar stora utrymmen mellan spelarna.
Undvik att skaka hand eller krama om dina medspelare innan/efter rundan och se till att hålla avstånd till de du spelar med.
Undvik även trängsel vid 1:a tee och ute på banan.

Tänk på att greppa flagga, bolltvättar, hyrvagnar etc med den hand som du har handske på.

Passa även på att anamma regeln som ger dig rätt/möjlighet att putta i bollen med flaggan kvar i koppen. Det snabbar både upp spelet samtidigt som du inte behöver ta i flaggan.

Hur hanterar ni mat?2022-02-09T14:39:06+01:00

På de anläggningar där vi hanterar livsmedel följer vi de lagar och regler som gäller. Vi är noggranna med extra åtgärder kring utbud och hantering av livsmedel för att säkerställa produkten.

Vi ser löpande över våra anläggningar både vad gäller utbudet, serveringen, lokalen samt sittplatser för att anpassa produkterna till de krav och riktlinjer som kommer löpande från myndigheterna.

Hur städar ni i klubbhuset/toaletter?2022-02-09T14:40:06+01:00

Vi städar toaletterna efter ett upprättat städschema samt är extra noga med att torka av utsatta områden så som handtag, dörrar etc kontinuerligt under dagarna.

Hur checkar jag in inför min runda?2022-03-10T16:16:23+01:00

Du kan checka in på flera sätt ute på våra anläggningar.
Du kan ladda ner appen MGBokning och boka, checka och betala ev. greenfee, samt få digitalt scorekort direkt i den. Du kan även boka via webben och välja att betala din starttid via swish i förväg.

Om du inte har MGBoknings-appen och inte vill komma in i klubbhuset för att checka in kan du ringa in till receptionen så möter de upp dig utanför och kan checka av dig.

Vad ingår i GolfStars medlemsformer och hur ska jag välja?2022-05-09T14:33:38+02:00

Alla våra medlemskap hittar du här!

Där finner du våra olika medlemskapsformer:

✔️ Play All Large

✔️ Play All Medium

✔️ Play All Small

✔️ Play 9

✔️ Play Greenfee

Tveka inte att prata med oss i receptionerna eller med kundtjänst om du vill ha rådfrågning kring vilket medlemskap som passar dig bäst!

Följande 13 golfanläggningar med 19 banor ingår i GolfStars medlemskap:

✔️ Bodaholm

✔️ Brollsta 18- & 9 hål

✔️ Bromma

✔️ Gripsholm

✔️ Hässelby

✔️ International

✔️ Kungsängen Kings & Queens Course

✔️ Kyssinge 18- & 9-hål

✔️ Lindö Dal, Park & Äng

✔️ Lövsättra

✔️ Riksten

✔️ Viksberg

✔️ Waxholm 18- & 9-hål

Följande finska banor ingår endast i Play All Large:

🇫🇮 Peuramaa Golf (36+9-hål)

🇫🇮 Hills by GoGolf (36+5-hål)

🇫🇮 Kurk Golf (27-hål)

🇫🇮 Vuosaari Links (18-hål)

🇫🇮 GoGolf Isosaari (9-hål)

🇫🇮 Hirvensalon Golf (6-hål)

Klicka på banorna ovan för att komma direkt till deras hemsida där mer information om anläggningen finns!

OBS! Inför varje ny säsong kan anläggningar tillkomma och utgå i GolfStars sortiment.

Hur gör ni vid tävlingar?2022-02-10T09:42:59+01:00

GolfStar följer Svenska Golfförbundets uttalade rekommendationer kring tävlingsverksamhet.
Från och med 9 februari 2022 har myndigheterna tagit bort merparten av de restriktioner och råd som påverkat samhället, inklusive samtliga riktlinjer för idrott och tävlingsverksamhet.
Tävlingsverksamheten i Golfsverige kan därmed åter genomföras utan restriktioner, enligt ordinarie Regler för golfspel och ordinarie tävlingsvillkor i Spel- och tävlingshandboken.
Mer om förbundets riktlinjer kan du läsa om här.

Vi hoppas att du som golfare, medlem och kund hos oss på GolfStar har respekt för förbundets rekommendationer och anpassar dig efter rådande situation.

Hur kan jag komma i kontakt med receptionen?2022-02-10T10:09:01+01:00

Receptionens kontaktuppgifter hittar du på respektive anläggnings hemsida eller i mittuppslaget i respektive anläggnings banguide.
Våra olika anläggningar hittar du här!

Medlemskapets giltighetstid?2022-02-10T14:07:56+01:00

Alla våra medlemskap gäller kalenderårsvis, d.v.s fr.o.m 1 januari till 31 december.
Detta gäller även om du väljer att börja delbetala din årsavgift eller blir medlem någon månad in på det nya året.

Alla våra medlemskap tecknas på tillsvidarebas, d.v.s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det.
Medlemskapet är inte tvingande från år till år och det är bara att höra av dig till oss när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.

Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter.Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.
Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.

Hur byter jag medlemsform eller hemmaklubb?2022-05-20T16:46:41+02:00

Byte av din medlemsform eller hemmaklubb kan ske varje år före årsskiftet. Du kontaktar då vår kundtjänst så hjälper de dig.

Under pågående säsong (d.v.s perioden 1/4- 31/10) kan du inte ändra din hemmaklubb.

Du kan när som helst uppgradera din medlemsform och då endast betala mellanskillnaden. Gå till Shop, medlemskap, Uppgradera medlemskap.
Frågor? Vänligen kontakta GolfStars Kundtjänst på 077-0 22 00 00 eller kundtjanst@golfstar.se.

Vilka lojalitetsförmåner får jag som medlem i GolfStar?2022-04-06T15:18:11+02:00

✔️ I alla medlemskap (ej Play Greenfee & Play Knatte) får dina gäster 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3st av dina gäster i bollen på de banor och speltillfällen som ingår i ditt medlemskap.

✔️ Nyhetsbrev med värdefull medlemsinformation och erbjudanden.

✔️ Medlemserbjudanden.

✔️ Telefonsupport.

Får mina gäster någon rabatt på greenfeen?2022-04-21T08:12:22+02:00

Som medlem i GolfStar får dina gäster 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3st av dina gäster i bollen. Detta gäller på de banor och speltillfällen som ingår i ditt medlemskap. Detta gäller dock ej dig som har ett Play Greenfee medlemskap.

Kommer jag åt omklädningsrummen?2021-11-02T16:34:26+01:00

Vi har nu åter våra omklädningsrum öppna.

Hur fungerar det på rangen?2022-02-10T10:20:02+01:00

För att träna på våra ranger kan du gå direkt till bollmaskinen och betala med ditt kontokort eller GolfStar-rangekort för att få ut bollar.
GolfStars förmånliga rangekort köper du här!

Våra rangers öppettider hittar du på respektive anläggnings hemsida.

Hur köper jag GolfStar-aktier?2022-02-09T09:42:01+01:00

Handelsstart i GolfStars B preferens-aktie startade den 12 juni 2019, läs mer här.

Handeln i GolfStar B-aktie startar 11 september 2019, läs mer här.

 

Hur kan jag se hur många aktier jag äger i GolfStar Nordic AB?2022-02-09T09:43:17+01:00

Skapa ett konto på Pepins genom att klicka på länken nedan.

Klicka här för anmälan.

Efter det att du skapat ditt konto, vänligen kontakta Pepins och be dem läsa in ditt innehav.

Kontaktuppgifter till Pepins hittar du här.

Hur reviderar jag mitt HCP?2022-02-10T15:45:11+01:00

Under golfsäsongen rekommenderar vi att du registrerar dina sällskapsrundor allteftersom du spelar. På så sätt kommer du ha ett rättvisande handicap.

Skulle du trots allt känna att du ligger fel av olika orsaker, så kan du vända dig till klubbens hcp-ansvarig.
Innan du kontaktar denne bör du ha spelat minst fyra rundor samt sparat och registrerat dessa så en historik finns.

Även andra orsaker kan ligga till grund för en enskild handicaprevision såsom långvarig sjukdom, skada eller längre uppehåll.

Ett krav för att bli granskad är att du har ett aktivt medlemskap i någon av GolfStars associerade golfklubbar.

Klubbens hcp-ansvariga finner du i frågan ”När sker den årliga HCP revisionen?” här nedan.
När du mailar så ska du i mailet uppge:

  • Golf-ID
  • Namn
  • Klubbtillhörighet
  • Aktuella kontaktuppgifter
  • En kort beskrivning av ärendet.
När sker den årliga HCP-revisionen?2022-02-16T15:54:01+01:00

Klubbens handicapkommitté måste genomföra den årliga handicaprevisionen så snart som möjligt efter avslutad golfsäsong.
Den årliga handicaprevisionen är obligatorisk för alla spelare.

Som grund för en korrekt och rättvis granskning av spelarnas exakta handicap, måste varje spelare lämna in minst fyra (4) handicapronder under en period mellan två på varandra följande årliga handicaprevisioner.
Sådan exakt handicap anges som EGA Exakt Tävlingshandicap.

Hcp-ansvariga för respektive klubb finner du nedan:

  • För hcp-frågor för er som har GolfStar Golf Club (Kungsängen, Kyssinge, Brollsta & International) som hemmaklubb, kontaktar ni Anders Bergh.
    – Mail: fambergh@comhem.se
  • För hcp-frågor för er som har Huvudstadens GK som hemmaklubb, kontaktar ni Börje Carlsson.
    – Mail: bc.st@comhem.se
  • För hcp-frågor för er som har Björklidens GK som hemmaklubb, kontaktar ni Jarl Klang.
    – Mail: info@bjorklidensgolf.se
  • För hcp-frågor för er som har Gripsholms GK som hemmaklubb, kontaktar ni Christina Pernvi.
    – Mail: christina.pernvi@gmail.com
  • För hcp-frågor för er som har Viksbergs GK som hemmaklubb, kontaktar ni styrelsen i Viksbergs GK.
    – Mail: styrelsen@viksbergsgolf.se
  • För hcp-frågor för er som har Hässelbys GK som hemmaklubb, kontaktar ni GolfStars kundtjänst.
    – Mail: kundtjanst@golfstar.se
  • För hcp-frågor för er som har Waxholm som hemmaklubb, kontaktar ni Lennart Brokvist.
    – Mail: brokan-54@hotmail.com

 

 

Vad gäller för att få friskvårdsbidrag för min golf?2022-02-10T10:53:52+01:00

I syfte att förenkla för dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård, delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubb- & Förbundssavgift”*.
Detta gör vi för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare.

Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer vilka regler som ska gälla för friskvårdsbidrag på företaget.

* I klubb- & förbundsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Klubb- & förbundsavgiften är  ej bidragsgrundande.

Var hittar jag mer information för mig som aktieägare?2022-02-09T09:53:31+01:00

Kontinuerligt uppdaterad bolagsinformation speciellt för dig som är eller vill bli aktieägare i GolfStar Nordic AB hittar du i nyheterna till vänster på denna sida samt på Stakeholders´ Club på www.pepins.com.

Läs mer här.

No Show, hur fungerar det?2022-02-16T10:04:25+01:00

På alla GolfStar-anläggningar gäller att du avbokar din starttid minst 6 timmar i förväg för att undvika No show-avgift.
Du bokar och avbokar alltid din starttid via Sweetspot-appen.

Har du varken checkat in eller avbokat starttiden så kommer bokaren debiteras en No Show-avgift om 500kr per person.

OBS! Bokaren av starttiden/er är den som ansvarar för att de övriga bokade starttiderna med samma bokningsnummer checkas in eller avbokas. Bokaren faktureras 500kr per icke-utnyttjad starttid.

No Show-regeln gäller oavsett om du eller dina medspelare är GolfStar-medlemmar eller gäster.

Syftet med policyn är att minimera problemet med att spelare bokar starttider som sedan inte bokas av.
På så sätt kan många fler medlemmar och gäster få tag på en starttid som de verkligen avser att utnyttja.

Vilka regler för tidbokning gäller för spel?2022-02-10T16:47:40+01:00

Alla starttider på GolfStars banor (kl 05 – 21) är bokningsbara. Ingen bollränna finns.

Du kan ha upp till 1- 3 starttider bokade samtidigt, beroende på medlemsform.
Så snart du spelat, eller avbokat, en starttid kan du boka en ytterligare starttid. Detta har vi infört för att säkerställa tillgängligheten av starttider för dig som vill spela mycket.

Du som har bokat starttid när receptionen är stängd checkar in via en incheckningslapp som finns i anslutning till klubbhuset. Ifylld incheckningslapp ska sedan stoppas ner i brevinkastet så receptionspersonalen kan checka in dig när receptionen är öppen igen.
Du som ska betala greenfee betalar i Sweetspot i samband med att du genomför starttidsbokningen.

Om du inte har checkat in eller inte avbokat din starttid kommer du bli debiterad en No show-avgift. Avbokning ska ske minst 6 timmar i förväg.
Läs mer om No Show-avgiften under fliken ”No Show, hur fungerar det?”.

Mer info om bl.a bokning, hur du checkar in när receptionen är stängd och mycket annat i Golfpolicy

Vad är villkoren för paus eller avbrott i ditt medlemskap med giltigt skäl?2022-02-10T11:13:26+01:00

Som medlem hos GolfStar (i Golfstar GC eller någon av vår anslutna golfklubbar) är du försäkrad med en årsavgiftsförsäkring.
Årsavgiftsförsäkringen lämnar ersättning för den del av årsavgiften som medlemmen inte kan utnyttja på grund av plötslig olycksfallsskada.

En olycksfallsskada är en kroppsskada som du drabbats av genom en oförutsedd plötslig yttre händelse. Exempel på olycksfallsskador kan vara fall- eller klämskador.

Försäkringen ersätter inte de fall där det ligger ett sjukdomsförlopp, förslitning, överbelastning eller överansträngning bakom spelavbrottet.
Kroppsskada som vanligtvis inte betraktas som olycksfallsskada är exempelvis ryggskott, diskbråck och muskelbristning.

Är du osäker på om din skada är ett olycksfall, kontakta GolfStars kundtjänst via kundtjanst@golfstar.se med en kopia på sjukintyget.

Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med sjukintyg. Klicka här för blankett skadeanmälan årsavgiftsförsäkring.

Om oturen skulle vara framme och din bil träffas av en golfboll inom vårt område gäller följande:

  • Bilägaren använder sin försäkring
  • Svenska Golfförbundet tar självrisken

Folksam Idrottsförsäkring för medlemmar i Svenska Golfförbundet omfattar en olycksfalls- och ansvarsförsäkring.

  • Orsakat en skada på annans egendom, ex. slagit en boll genom en ruta på en bil.
  • Drabbats av ett olycksfall i samband med ditt golfande eller på väg till och från golfbanan.

Klicka här för blankett Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med kvitton på självriskbetalning och andra kostnader.

Om jag ändrar till delbetalning, vad gör jag med den fakturan som jag redan har fått?2022-02-10T11:18:37+01:00

Vid tecknande av månadsdelbetalning via hemsidan krediterar vi den utskickade fakturan automatiskt utan att du behöver göra något.

Har du fått en faktura eller påminnelse från Svea Ekonomi?2022-02-16T11:36:32+01:00

Vi tar hjälp av Billogram med årsfaktureringen och utskicken av dessa.
Fakturan är inte tvingande och det tillkommer inga påminnelseavgifter eller dylikt vid utebliven eller sen betalning.
Obetald faktura riskerar inte att hamna hos Inkasso och normalt skickas två påminnelser ut.
Dock är vi tacksamma för att du hör av dig till GolfStars kundtjänst kundtjanst@golfstar.se om du inte tänker fortsätta ditt medlemskap, så vi kan avregistrera dig och kreditera din faktura.

Görs en order via GolfStars hemsida hanteras betalningen av Svea Ekonomi och då accepterar man även deras avtalsvillkor gällande påminnelser/påminnelseavgifter samt inkasso.

OBS❗️
Det är först när du betalat din årsavgift och vi har hunnit registrera och återaktiverat dig som du under det nya medlemsåret:

  • Får tillgång till ett aktivt golf-id och ”Min Golf” för hcp-intyg, ändring av kontaktuppgifter m.m.
  • Kan spela GolfStars öppna banor utan att erlägga greenfee. Detta gäller för de banor och speldagar som ingår i din medlemsform.

 

Varför har jag fått en faktura?2022-02-10T12:46:19+01:00

Alla våra medlemskap tecknas på tillsvidarebas, d.v.s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det.
Medlemskapet är inte tvingande från år till år och det är bara att höra av dig till oss på kundtjanst@golfstar.se när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.

Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års medlemskap. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.

Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss på kundtjanst@golfstar.se.

Vad händer med min aktieägarrabatt om jag säljer mina aktier?2021-11-02T16:42:40+01:00

Om du skulle sälja av dina GolfStar-aktier så att du efter avyttringen äger färre än 320 aktier så upphör din rätt till aktieägarrabatt.

Vad krävs för att jag ska få denna rabatt?2022-03-29T15:09:37+02:00

Du ska kontinuerligt och totalt äga minst 320 GolfStar-aktier, d.v.s du får lägga ihop dina eventuellt befintliga B-aktier med de B-pref-aktier du eventuellt tecknade vid nyemissionen 2017 – 2018.

Vid köp i någon av våra receptioner ska du legitimera dig så att personalen kan kontrollera att du uppfyller aktieägarkraven ovan.

Vid köp av årsavgifter kontakta alltid GolfStars kundtjänst.

 

På vad får jag 10% aktieägarrabatt?2022-07-18T11:09:13+02:00

Du som kontinuerligt äger totalt minst 320 aktier i GolfStar (oavsett aktieslag) får din 10%-iga aktieägarrabatt på följande tjänster och varor som säljs till listpris*: årsavgifter**, greenfees, rangeprodukter (rabatt dras i GolfMore appen), golfbilshyror på alla GolfStars 13 svenska anläggningar***.

På GolfStar Bodaholm, Bromma, Hässelby och Lövsättra får du dessutom 10% rabatt på kiosk-, cafe- & restaurang-varor.

Aktieägarrabatten gäller alltså inte på: sommargreenfees, golfpaket & hotellbesök, golftillbehör, golfbilsårskort, mm.

* Varor och tjänster som säljs till ordinarie pris och inte utgör en del av någon kampanj.

** Du får som aktieägare 10% rabatt på listpriset på alla GolfStars medlemsformer (GolfStar Play All Large, Medium, Small, 9 & Greenfee) under förutsättning att du betalar hela årsavgiften på en gång (alltså ej delbetalning).
Observera att du får rabatten även på din familjs årsavgifter (om de är skrivna på samma adress som aktieägaren) om du köper och betalar dessa samtidigt och på en gång.

*** Aktuell information om vilka dessa är hittar du på hemsidan här.

Varför ska jag välja delbetalning?2022-02-10T12:50:28+01:00

Med delbetalning kan du fördela betalningen av din årsavgift på årets 12 månader.

Om du väljer att delbetala varje månad tillkommer vissa avgifter* jämfört med om du betalar hela årsavgiften på en gång.
* Till de månadskostnader vi listat i din fakturas följebrev och de priser vi anger på hemsidan tillkommer inga ytterligare avgifter.

Vad blir merkostnaden vid en delbetalning?2022-02-10T12:55:21+01:00

Om du väljer att delbetala ditt medlemskap via Svea Ekonomi så tillkommer en faktureringskostnad på 29kr i månaden.

 

Hur får jag autogiro på månadsdelbetalningen av min årsavgift?2022-02-10T13:17:09+01:00

Önskar du lägga upp din årsavgift för månadsdelbetalning på autogiro så kan du göra detta direkt via Svea Ekonomi.

Du går först in på GolfStars hemsida och tecknar dig för det medlemskapet som du vill ha och sedan väljer du ”Delbetalning”. Därefter går du in på Svea Ekonomis hemsida och ansöker om autogiro.

Om du har frågor kring detta, kontakta Svea Ekonomis kundtjänst, så hjälper de dig.

Vilka är fördelarna med att bedriva golfbaneskötsel som stordrift?2022-02-09T13:04:01+01:00

När man som vi på GolfStar bedriver stordrift har vi möjlighet att dela på specialmaskiner såsom djupluftare, fairwayluftare, såmaskiner, vassklippbåtar, grävare m.m.
Alla anläggningar har en basutrustning för det dagliga arbetet, men vi delar på specialmaskinerna mellan anläggningarna.

Vi har även möjlighet att låna personal mellan våra olika banor och anläggningar vid större och mer resurskrävande arbeten, vilket är en stor fördel för effektiviteten i arbetet som ska göras.

Hur kan två geografiskt närbelägna banor och hål vara så olika skadebenägna?2022-02-09T13:05:07+01:00

Mikroklimaten kan variera stort mellan bana och bana. Även på en och samma bana kan skadeläget variera beroende på skugga/sol, vind, köldhål, högt/lågt läge m.m.

Varför är banans jordmån avgörande för dess skadebenägenhet?2022-02-09T10:26:55+01:00

⛳️ En blöt och kall jord kommer igång senare på våren medan en lätt och sandhaltig jord dränerar bättre och blir snabbare varm på våren. Därför utgör marker med mycket torv och lera utmaningar för banarbetarna.

Vilka andra banåtgärder kan ibland behövas under perioden oktober – mars och varför?2022-02-09T13:02:51+01:00

I vissa fall vid t.ex. väderomslag från snö till blidväder, plogas vissa greener.

Vid isbildning försöker vi mekaniskt att få bort isen. Isen kväver vitgröen efter ca 4-5 veckor medan ädelgräsen klarar sig betydligt längre utan syre.

Vilka åtgärder kräver banorna inför vintersäsongen och varför?2022-02-09T13:09:51+01:00

Inför vintern minskar vi klippfrekvensen för att släppa upp gräset en bit. Detta gäller på hela banan.

Istället dressar och vältar vi greenerna för att bibehålla ett jämt bollrull. Vi ändrar även gödningen, vi minskar kvävet, tillför kolhydrater till plantorna, ökar gödning med järnprodukter som har en stärkande effekt på plantan samt ett visst skydd mot svampangrepp.

Vi utför även djupluftningar och stödsådd med krypven. Det sista vi gör är att spruta greenerna med skyddande svampmedel mot bl.a, snömögel.

Varför byter ni grässort/-art på en bana?2022-02-09T13:15:06+01:00

Man byter grässort framför allt på greenerna för att få bättre övervintringsmöjligheter, tolerans mot svampsjukdomar och för att klara torka bättre.

Krypven är i dessa avseenden en mycket lämplig gräsart för just greener, men kräver lite mer arbete än exempelvis den vanliga gräsarten vitgröe för att etablera och underhålla.

Varför dränerar ni inte banorna?2021-11-02T16:46:56+01:00

Alla våra banor har någon typ av dränering – vissa mer och bättre än andra.

På vissa golfhål (exempelvis på Lindö Park/Äng) är vattennivån i dammarna i samma höjd som spelytorna och då är det nästan omöjligt att avvattna spelytorna.

När hålpipar och vertikalskär ni och varför?2022-02-09T13:33:47+01:00

Luftning med hålpipningsmaskin görs för att undvika kompakteringsskador och i vissa fall byte av material i såbädden.

Hålpipning görs för att byta ut material i greenen med hjälp av en hålpipningsmaskin som drar upp gräset i små korvar.
Man hålpipar inte bara för att göra hål för luft och vatten, utan även för att ta upp gammalt material och ersätta det med sand (dressning) som gör greenerna tätare och mer mottagliga.
Hålpipning är en procedur som måste göras ett par gånger om året för att greenerna ska hålla den höga standarden som vi vill att våra greener ska ha under hela säsongen.

All form av luftning främjar infiltration och är bättre miljö för mikrolivet.

När gödslar ni och varför?2022-02-09T13:49:25+01:00

Vi gödslar för att stärka gräsplantan så den ska hålla sig frisk under säsongen. Gödslingen sker efter behov men även efter ett schema när det är biologisk aktivitet i marken så att plantan kan tillgodogöra sig näringen.

När dressar ni greenerna och varför?2022-02-09T13:54:55+01:00

Greenerna dressas ungefär varannan vecka i olika stora doser. Dels dressar vi för att ge en jämn spelyta men det viktigaste är att tillföra mineraler för att få en bra biologisk aktivitet och undvika filtbildning.

Varför klipper ni inte greenerna?2021-11-02T16:48:12+01:00

Vissa dagar vilar man greenerna, oftast 1 till 2 dagar i veckan.

Istället vältas greenerna dessa dagar.

Vid torka och vattenbrist släpper vi upp greengräset några mm för att bättre klara torkan.

Varför vattnar ni när jag ska spela?2022-02-09T13:57:53+01:00

För att vi ska hinna vattna hela banan innan ca kl 06.00 när vi påbörjar klippningen så måste vi starta bevattningsystemet redan tidigt på kvällen.
Vid torka tar det 12-14 timmar att vattna en hel bana med fullt program.

 

Varför vattnar ni inte när banorna är torra?2022-02-09T14:01:44+01:00

Om vi inte vattnar när banorna är torra beror det på vattenbrist. När det är torka så kan vi inte riskera att greenerna står utan vatten om torkan skulle bli långvarig, så därför måste vi vara återhållsamma med vattenresurserna.

Vattnet som används för bevattning vid i stort sett samtliga svenska golfbanor är de vattendrag som finns på golfanläggningens mark.
Om dessa reservoarer riskerar sina måste vi hushålla med vattnet och prioriterar då greenerna där gräset är skörast.

KONTAKTA OSS

Kundtjänst

Vi hjälper dig gärna med svar på dina frågor och funderingar.

Prova först att se om du kan hitta dom under våra Frågor och svar. Du kan kontakta oss direkt via vår chat längst ned till höger på sidan. Där kan du även ställa frågor direkt till oss.

Vill du ha kontakt med våra anläggningar så hittar du deras kontaktuppgifter här.

Anette Mäler
Chef GolfStar Kundtjänst

SÖK I VÅRT INFOARKIV

Frågor & Svar

Senior- eller juniormedlemskap, vad gäller?2022-04-06T15:10:05+02:00

Medlemsformerna och de olika ålderskategorierna baseras på det år du fyller under gällande år.
Fyller du t ex. 22 år under 2022 så kan du inte ta del av Junior-medlemskapet.

Vad kan jag som golfspelare göra för att bibehålla god banstandard?2022-03-10T16:18:07+01:00

Alla golfspelare har en viktig roll i att bibehålla bra kvalité på golfbanorna, oavsett på vilken bana man spelar på.
Enkla tips är:
✔️ Laga nedslagsmärken
✔️ Lägg tillbaka uppslagen torv
✔️ Kratta bunkern efter du har varit där. Bunkerkrattor skall ligga i bunkern och placeras i hålets spelriktning.
✔️ Släng skräp i papperskorgen
✔️ Släng avslagna peggar (framförallt avslagna plastpeggar då de förstör gräsklipparnas klipparblad)

Påminn och informera gärna varandra under spelets gång!

Gör vi några anpassningar ute på banan?2022-02-09T14:26:40+01:00

✔️ Vi uppmanar alla spelare att spela med flaggstängerna i hålen. Tack vare det får du både en snabbare runda samtidigt som du slipper ta med handen på flaggstängerna som annars är utsatta ytor.

✔️ Om du behöver du tvätta din boll, slänga skräp eller liknande under rundan, tänk då på att du kan använda handen med golfhandsken på eller din baghandduk när du tar i handtagen.

Hur ska jag tänka ute på banan?2022-02-09T14:35:52+01:00

Vi tillämpar 10 minuters starttidsintervall på våra anläggningar vilket skapar stora utrymmen mellan spelarna.
Undvik att skaka hand eller krama om dina medspelare innan/efter rundan och se till att hålla avstånd till de du spelar med.
Undvik även trängsel vid 1:a tee och ute på banan.

Tänk på att greppa flagga, bolltvättar, hyrvagnar etc med den hand som du har handske på.

Passa även på att anamma regeln som ger dig rätt/möjlighet att putta i bollen med flaggan kvar i koppen. Det snabbar både upp spelet samtidigt som du inte behöver ta i flaggan.

Hur hanterar ni mat?2022-02-09T14:39:06+01:00

På de anläggningar där vi hanterar livsmedel följer vi de lagar och regler som gäller. Vi är noggranna med extra åtgärder kring utbud och hantering av livsmedel för att säkerställa produkten.

Vi ser löpande över våra anläggningar både vad gäller utbudet, serveringen, lokalen samt sittplatser för att anpassa produkterna till de krav och riktlinjer som kommer löpande från myndigheterna.

Hur städar ni i klubbhuset/toaletter?2022-02-09T14:40:06+01:00

Vi städar toaletterna efter ett upprättat städschema samt är extra noga med att torka av utsatta områden så som handtag, dörrar etc kontinuerligt under dagarna.

Hur checkar jag in inför min runda?2022-03-10T16:16:23+01:00

Du kan checka in på flera sätt ute på våra anläggningar.
Du kan ladda ner appen MGBokning och boka, checka och betala ev. greenfee, samt få digitalt scorekort direkt i den. Du kan även boka via webben och välja att betala din starttid via swish i förväg.

Om du inte har MGBoknings-appen och inte vill komma in i klubbhuset för att checka in kan du ringa in till receptionen så möter de upp dig utanför och kan checka av dig.

Vad ingår i GolfStars medlemsformer och hur ska jag välja?2022-05-09T14:33:38+02:00

Alla våra medlemskap hittar du här!

Där finner du våra olika medlemskapsformer:

✔️ Play All Large

✔️ Play All Medium

✔️ Play All Small

✔️ Play 9

✔️ Play Greenfee

Tveka inte att prata med oss i receptionerna eller med kundtjänst om du vill ha rådfrågning kring vilket medlemskap som passar dig bäst!

Följande 13 golfanläggningar med 19 banor ingår i GolfStars medlemskap:

✔️ Bodaholm

✔️ Brollsta 18- & 9 hål

✔️ Bromma

✔️ Gripsholm

✔️ Hässelby

✔️ International

✔️ Kungsängen Kings & Queens Course

✔️ Kyssinge 18- & 9-hål

✔️ Lindö Dal, Park & Äng

✔️ Lövsättra

✔️ Riksten

✔️ Viksberg

✔️ Waxholm 18- & 9-hål

Följande finska banor ingår endast i Play All Large:

🇫🇮 Peuramaa Golf (36+9-hål)

🇫🇮 Hills by GoGolf (36+5-hål)

🇫🇮 Kurk Golf (27-hål)

🇫🇮 Vuosaari Links (18-hål)

🇫🇮 GoGolf Isosaari (9-hål)

🇫🇮 Hirvensalon Golf (6-hål)

Klicka på banorna ovan för att komma direkt till deras hemsida där mer information om anläggningen finns!

OBS! Inför varje ny säsong kan anläggningar tillkomma och utgå i GolfStars sortiment.

Hur gör ni vid tävlingar?2022-02-10T09:42:59+01:00

GolfStar följer Svenska Golfförbundets uttalade rekommendationer kring tävlingsverksamhet.
Från och med 9 februari 2022 har myndigheterna tagit bort merparten av de restriktioner och råd som påverkat samhället, inklusive samtliga riktlinjer för idrott och tävlingsverksamhet.
Tävlingsverksamheten i Golfsverige kan därmed åter genomföras utan restriktioner, enligt ordinarie Regler för golfspel och ordinarie tävlingsvillkor i Spel- och tävlingshandboken.
Mer om förbundets riktlinjer kan du läsa om här.

Vi hoppas att du som golfare, medlem och kund hos oss på GolfStar har respekt för förbundets rekommendationer och anpassar dig efter rådande situation.

Hur kan jag komma i kontakt med receptionen?2022-02-10T10:09:01+01:00

Receptionens kontaktuppgifter hittar du på respektive anläggnings hemsida eller i mittuppslaget i respektive anläggnings banguide.
Våra olika anläggningar hittar du här!

Medlemskapets giltighetstid?2022-02-10T14:07:56+01:00

Alla våra medlemskap gäller kalenderårsvis, d.v.s fr.o.m 1 januari till 31 december.
Detta gäller även om du väljer att börja delbetala din årsavgift eller blir medlem någon månad in på det nya året.

Alla våra medlemskap tecknas på tillsvidarebas, d.v.s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det.
Medlemskapet är inte tvingande från år till år och det är bara att höra av dig till oss när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.

Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter.Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.
Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.

Hur byter jag medlemsform eller hemmaklubb?2022-05-20T16:46:41+02:00

Byte av din medlemsform eller hemmaklubb kan ske varje år före årsskiftet. Du kontaktar då vår kundtjänst så hjälper de dig.

Under pågående säsong (d.v.s perioden 1/4- 31/10) kan du inte ändra din hemmaklubb.

Du kan när som helst uppgradera din medlemsform och då endast betala mellanskillnaden. Gå till Shop, medlemskap, Uppgradera medlemskap.
Frågor? Vänligen kontakta GolfStars Kundtjänst på 077-0 22 00 00 eller kundtjanst@golfstar.se.

Vilka lojalitetsförmåner får jag som medlem i GolfStar?2022-04-06T15:18:11+02:00

✔️ I alla medlemskap (ej Play Greenfee & Play Knatte) får dina gäster 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3st av dina gäster i bollen på de banor och speltillfällen som ingår i ditt medlemskap.

✔️ Nyhetsbrev med värdefull medlemsinformation och erbjudanden.

✔️ Medlemserbjudanden.

✔️ Telefonsupport.

Får mina gäster någon rabatt på greenfeen?2022-04-21T08:12:22+02:00

Som medlem i GolfStar får dina gäster 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3st av dina gäster i bollen. Detta gäller på de banor och speltillfällen som ingår i ditt medlemskap. Detta gäller dock ej dig som har ett Play Greenfee medlemskap.

Kommer jag åt omklädningsrummen?2021-11-02T16:34:26+01:00

Vi har nu åter våra omklädningsrum öppna.

Hur fungerar det på rangen?2022-02-10T10:20:02+01:00

För att träna på våra ranger kan du gå direkt till bollmaskinen och betala med ditt kontokort eller GolfStar-rangekort för att få ut bollar.
GolfStars förmånliga rangekort köper du här!

Våra rangers öppettider hittar du på respektive anläggnings hemsida.

Hur köper jag GolfStar-aktier?2022-02-09T09:42:01+01:00

Handelsstart i GolfStars B preferens-aktie startade den 12 juni 2019, läs mer här.

Handeln i GolfStar B-aktie startar 11 september 2019, läs mer här.

 

Hur kan jag se hur många aktier jag äger i GolfStar Nordic AB?2022-02-09T09:43:17+01:00

Skapa ett konto på Pepins genom att klicka på länken nedan.

Klicka här för anmälan.

Efter det att du skapat ditt konto, vänligen kontakta Pepins och be dem läsa in ditt innehav.

Kontaktuppgifter till Pepins hittar du här.

Hur reviderar jag mitt HCP?2022-02-10T15:45:11+01:00

Under golfsäsongen rekommenderar vi att du registrerar dina sällskapsrundor allteftersom du spelar. På så sätt kommer du ha ett rättvisande handicap.

Skulle du trots allt känna att du ligger fel av olika orsaker, så kan du vända dig till klubbens hcp-ansvarig.
Innan du kontaktar denne bör du ha spelat minst fyra rundor samt sparat och registrerat dessa så en historik finns.

Även andra orsaker kan ligga till grund för en enskild handicaprevision såsom långvarig sjukdom, skada eller längre uppehåll.

Ett krav för att bli granskad är att du har ett aktivt medlemskap i någon av GolfStars associerade golfklubbar.

Klubbens hcp-ansvariga finner du i frågan ”När sker den årliga HCP revisionen?” här nedan.
När du mailar så ska du i mailet uppge:

  • Golf-ID
  • Namn
  • Klubbtillhörighet
  • Aktuella kontaktuppgifter
  • En kort beskrivning av ärendet.
När sker den årliga HCP-revisionen?2022-02-16T15:54:01+01:00

Klubbens handicapkommitté måste genomföra den årliga handicaprevisionen så snart som möjligt efter avslutad golfsäsong.
Den årliga handicaprevisionen är obligatorisk för alla spelare.

Som grund för en korrekt och rättvis granskning av spelarnas exakta handicap, måste varje spelare lämna in minst fyra (4) handicapronder under en period mellan två på varandra följande årliga handicaprevisioner.
Sådan exakt handicap anges som EGA Exakt Tävlingshandicap.

Hcp-ansvariga för respektive klubb finner du nedan:

  • För hcp-frågor för er som har GolfStar Golf Club (Kungsängen, Kyssinge, Brollsta & International) som hemmaklubb, kontaktar ni Anders Bergh.
    – Mail: fambergh@comhem.se
  • För hcp-frågor för er som har Huvudstadens GK som hemmaklubb, kontaktar ni Börje Carlsson.
    – Mail: bc.st@comhem.se
  • För hcp-frågor för er som har Björklidens GK som hemmaklubb, kontaktar ni Jarl Klang.
    – Mail: info@bjorklidensgolf.se
  • För hcp-frågor för er som har Gripsholms GK som hemmaklubb, kontaktar ni Christina Pernvi.
    – Mail: christina.pernvi@gmail.com
  • För hcp-frågor för er som har Viksbergs GK som hemmaklubb, kontaktar ni styrelsen i Viksbergs GK.
    – Mail: styrelsen@viksbergsgolf.se
  • För hcp-frågor för er som har Hässelbys GK som hemmaklubb, kontaktar ni GolfStars kundtjänst.
    – Mail: kundtjanst@golfstar.se
  • För hcp-frågor för er som har Waxholm som hemmaklubb, kontaktar ni Lennart Brokvist.
    – Mail: brokan-54@hotmail.com

 

 

Vad gäller för att få friskvårdsbidrag för min golf?2022-02-10T10:53:52+01:00

I syfte att förenkla för dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård, delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubb- & Förbundssavgift”*.
Detta gör vi för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare.

Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer vilka regler som ska gälla för friskvårdsbidrag på företaget.

* I klubb- & förbundsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Klubb- & förbundsavgiften är  ej bidragsgrundande.

Var hittar jag mer information för mig som aktieägare?2022-02-09T09:53:31+01:00

Kontinuerligt uppdaterad bolagsinformation speciellt för dig som är eller vill bli aktieägare i GolfStar Nordic AB hittar du i nyheterna till vänster på denna sida samt på Stakeholders´ Club på www.pepins.com.

Läs mer här.

No Show, hur fungerar det?2022-02-16T10:04:25+01:00

På alla GolfStar-anläggningar gäller att du avbokar din starttid minst 6 timmar i förväg för att undvika No show-avgift.
Du bokar och avbokar alltid din starttid via Sweetspot-appen.

Har du varken checkat in eller avbokat starttiden så kommer bokaren debiteras en No Show-avgift om 500kr per person.

OBS! Bokaren av starttiden/er är den som ansvarar för att de övriga bokade starttiderna med samma bokningsnummer checkas in eller avbokas. Bokaren faktureras 500kr per icke-utnyttjad starttid.

No Show-regeln gäller oavsett om du eller dina medspelare är GolfStar-medlemmar eller gäster.

Syftet med policyn är att minimera problemet med att spelare bokar starttider som sedan inte bokas av.
På så sätt kan många fler medlemmar och gäster få tag på en starttid som de verkligen avser att utnyttja.

Vilka regler för tidbokning gäller för spel?2022-02-10T16:47:40+01:00

Alla starttider på GolfStars banor (kl 05 – 21) är bokningsbara. Ingen bollränna finns.

Du kan ha upp till 1- 3 starttider bokade samtidigt, beroende på medlemsform.
Så snart du spelat, eller avbokat, en starttid kan du boka en ytterligare starttid. Detta har vi infört för att säkerställa tillgängligheten av starttider för dig som vill spela mycket.

Du som har bokat starttid när receptionen är stängd checkar in via en incheckningslapp som finns i anslutning till klubbhuset. Ifylld incheckningslapp ska sedan stoppas ner i brevinkastet så receptionspersonalen kan checka in dig när receptionen är öppen igen.
Du som ska betala greenfee betalar i Sweetspot i samband med att du genomför starttidsbokningen.

Om du inte har checkat in eller inte avbokat din starttid kommer du bli debiterad en No show-avgift. Avbokning ska ske minst 6 timmar i förväg.
Läs mer om No Show-avgiften under fliken ”No Show, hur fungerar det?”.

Mer info om bl.a bokning, hur du checkar in när receptionen är stängd och mycket annat i Golfpolicy

Vad är villkoren för paus eller avbrott i ditt medlemskap med giltigt skäl?2022-02-10T11:13:26+01:00

Som medlem hos GolfStar (i Golfstar GC eller någon av vår anslutna golfklubbar) är du försäkrad med en årsavgiftsförsäkring.
Årsavgiftsförsäkringen lämnar ersättning för den del av årsavgiften som medlemmen inte kan utnyttja på grund av plötslig olycksfallsskada.

En olycksfallsskada är en kroppsskada som du drabbats av genom en oförutsedd plötslig yttre händelse. Exempel på olycksfallsskador kan vara fall- eller klämskador.

Försäkringen ersätter inte de fall där det ligger ett sjukdomsförlopp, förslitning, överbelastning eller överansträngning bakom spelavbrottet.
Kroppsskada som vanligtvis inte betraktas som olycksfallsskada är exempelvis ryggskott, diskbråck och muskelbristning.

Är du osäker på om din skada är ett olycksfall, kontakta GolfStars kundtjänst via kundtjanst@golfstar.se med en kopia på sjukintyget.

Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med sjukintyg. Klicka här för blankett skadeanmälan årsavgiftsförsäkring.

Om oturen skulle vara framme och din bil träffas av en golfboll inom vårt område gäller följande:

  • Bilägaren använder sin försäkring
  • Svenska Golfförbundet tar självrisken

Folksam Idrottsförsäkring för medlemmar i Svenska Golfförbundet omfattar en olycksfalls- och ansvarsförsäkring.

  • Orsakat en skada på annans egendom, ex. slagit en boll genom en ruta på en bil.
  • Drabbats av ett olycksfall i samband med ditt golfande eller på väg till och från golfbanan.

Klicka här för blankett Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med kvitton på självriskbetalning och andra kostnader.

Om jag ändrar till delbetalning, vad gör jag med den fakturan som jag redan har fått?2022-02-10T11:18:37+01:00

Vid tecknande av månadsdelbetalning via hemsidan krediterar vi den utskickade fakturan automatiskt utan att du behöver göra något.

Har du fått en faktura eller påminnelse från Svea Ekonomi?2022-02-16T11:36:32+01:00

Vi tar hjälp av Billogram med årsfaktureringen och utskicken av dessa.
Fakturan är inte tvingande och det tillkommer inga påminnelseavgifter eller dylikt vid utebliven eller sen betalning.
Obetald faktura riskerar inte att hamna hos Inkasso och normalt skickas två påminnelser ut.
Dock är vi tacksamma för att du hör av dig till GolfStars kundtjänst kundtjanst@golfstar.se om du inte tänker fortsätta ditt medlemskap, så vi kan avregistrera dig och kreditera din faktura.

Görs en order via GolfStars hemsida hanteras betalningen av Svea Ekonomi och då accepterar man även deras avtalsvillkor gällande påminnelser/påminnelseavgifter samt inkasso.

OBS❗️
Det är först när du betalat din årsavgift och vi har hunnit registrera och återaktiverat dig som du under det nya medlemsåret:

  • Får tillgång till ett aktivt golf-id och ”Min Golf” för hcp-intyg, ändring av kontaktuppgifter m.m.
  • Kan spela GolfStars öppna banor utan att erlägga greenfee. Detta gäller för de banor och speldagar som ingår i din medlemsform.

 

Varför har jag fått en faktura?2022-02-10T12:46:19+01:00

Alla våra medlemskap tecknas på tillsvidarebas, d.v.s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det.
Medlemskapet är inte tvingande från år till år och det är bara att höra av dig till oss på kundtjanst@golfstar.se när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.

Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års medlemskap. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.

Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss på kundtjanst@golfstar.se.

Vad händer med min aktieägarrabatt om jag säljer mina aktier?2021-11-02T16:42:40+01:00

Om du skulle sälja av dina GolfStar-aktier så att du efter avyttringen äger färre än 320 aktier så upphör din rätt till aktieägarrabatt.

Vad krävs för att jag ska få denna rabatt?2022-03-29T15:09:37+02:00

Du ska kontinuerligt och totalt äga minst 320 GolfStar-aktier, d.v.s du får lägga ihop dina eventuellt befintliga B-aktier med de B-pref-aktier du eventuellt tecknade vid nyemissionen 2017 – 2018.

Vid köp i någon av våra receptioner ska du legitimera dig så att personalen kan kontrollera att du uppfyller aktieägarkraven ovan.

Vid köp av årsavgifter kontakta alltid GolfStars kundtjänst.

 

På vad får jag 10% aktieägarrabatt?2022-07-18T11:09:13+02:00

Du som kontinuerligt äger totalt minst 320 aktier i GolfStar (oavsett aktieslag) får din 10%-iga aktieägarrabatt på följande tjänster och varor som säljs till listpris*: årsavgifter**, greenfees, rangeprodukter (rabatt dras i GolfMore appen), golfbilshyror på alla GolfStars 13 svenska anläggningar***.

På GolfStar Bodaholm, Bromma, Hässelby och Lövsättra får du dessutom 10% rabatt på kiosk-, cafe- & restaurang-varor.

Aktieägarrabatten gäller alltså inte på: sommargreenfees, golfpaket & hotellbesök, golftillbehör, golfbilsårskort, mm.

* Varor och tjänster som säljs till ordinarie pris och inte utgör en del av någon kampanj.

** Du får som aktieägare 10% rabatt på listpriset på alla GolfStars medlemsformer (GolfStar Play All Large, Medium, Small, 9 & Greenfee) under förutsättning att du betalar hela årsavgiften på en gång (alltså ej delbetalning).
Observera att du får rabatten även på din familjs årsavgifter (om de är skrivna på samma adress som aktieägaren) om du köper och betalar dessa samtidigt och på en gång.

*** Aktuell information om vilka dessa är hittar du på hemsidan här.

Varför ska jag välja delbetalning?2022-02-10T12:50:28+01:00

Med delbetalning kan du fördela betalningen av din årsavgift på årets 12 månader.

Om du väljer att delbetala varje månad tillkommer vissa avgifter* jämfört med om du betalar hela årsavgiften på en gång.
* Till de månadskostnader vi listat i din fakturas följebrev och de priser vi anger på hemsidan tillkommer inga ytterligare avgifter.

Vad blir merkostnaden vid en delbetalning?2022-02-10T12:55:21+01:00

Om du väljer att delbetala ditt medlemskap via Svea Ekonomi så tillkommer en faktureringskostnad på 29kr i månaden.

 

Hur får jag autogiro på månadsdelbetalningen av min årsavgift?2022-02-10T13:17:09+01:00

Önskar du lägga upp din årsavgift för månadsdelbetalning på autogiro så kan du göra detta direkt via Svea Ekonomi.

Du går först in på GolfStars hemsida och tecknar dig för det medlemskapet som du vill ha och sedan väljer du ”Delbetalning”. Därefter går du in på Svea Ekonomis hemsida och ansöker om autogiro.

Om du har frågor kring detta, kontakta Svea Ekonomis kundtjänst, så hjälper de dig.

Vilka är fördelarna med att bedriva golfbaneskötsel som stordrift?2022-02-09T13:04:01+01:00

När man som vi på GolfStar bedriver stordrift har vi möjlighet att dela på specialmaskiner såsom djupluftare, fairwayluftare, såmaskiner, vassklippbåtar, grävare m.m.
Alla anläggningar har en basutrustning för det dagliga arbetet, men vi delar på specialmaskinerna mellan anläggningarna.

Vi har även möjlighet att låna personal mellan våra olika banor och anläggningar vid större och mer resurskrävande arbeten, vilket är en stor fördel för effektiviteten i arbetet som ska göras.

Hur kan två geografiskt närbelägna banor och hål vara så olika skadebenägna?2022-02-09T13:05:07+01:00

Mikroklimaten kan variera stort mellan bana och bana. Även på en och samma bana kan skadeläget variera beroende på skugga/sol, vind, köldhål, högt/lågt läge m.m.

Varför är banans jordmån avgörande för dess skadebenägenhet?2022-02-09T10:26:55+01:00

⛳️ En blöt och kall jord kommer igång senare på våren medan en lätt och sandhaltig jord dränerar bättre och blir snabbare varm på våren. Därför utgör marker med mycket torv och lera utmaningar för banarbetarna.

Vilka andra banåtgärder kan ibland behövas under perioden oktober – mars och varför?2022-02-09T13:02:51+01:00

I vissa fall vid t.ex. väderomslag från snö till blidväder, plogas vissa greener.

Vid isbildning försöker vi mekaniskt att få bort isen. Isen kväver vitgröen efter ca 4-5 veckor medan ädelgräsen klarar sig betydligt längre utan syre.

Vilka åtgärder kräver banorna inför vintersäsongen och varför?2022-02-09T13:09:51+01:00

Inför vintern minskar vi klippfrekvensen för att släppa upp gräset en bit. Detta gäller på hela banan.

Istället dressar och vältar vi greenerna för att bibehålla ett jämt bollrull. Vi ändrar även gödningen, vi minskar kvävet, tillför kolhydrater till plantorna, ökar gödning med järnprodukter som har en stärkande effekt på plantan samt ett visst skydd mot svampangrepp.

Vi utför även djupluftningar och stödsådd med krypven. Det sista vi gör är att spruta greenerna med skyddande svampmedel mot bl.a, snömögel.

Varför byter ni grässort/-art på en bana?2022-02-09T13:15:06+01:00

Man byter grässort framför allt på greenerna för att få bättre övervintringsmöjligheter, tolerans mot svampsjukdomar och för att klara torka bättre.

Krypven är i dessa avseenden en mycket lämplig gräsart för just greener, men kräver lite mer arbete än exempelvis den vanliga gräsarten vitgröe för att etablera och underhålla.

Varför dränerar ni inte banorna?2021-11-02T16:46:56+01:00

Alla våra banor har någon typ av dränering – vissa mer och bättre än andra.

På vissa golfhål (exempelvis på Lindö Park/Äng) är vattennivån i dammarna i samma höjd som spelytorna och då är det nästan omöjligt att avvattna spelytorna.

När hålpipar och vertikalskär ni och varför?2022-02-09T13:33:47+01:00

Luftning med hålpipningsmaskin görs för att undvika kompakteringsskador och i vissa fall byte av material i såbädden.

Hålpipning görs för att byta ut material i greenen med hjälp av en hålpipningsmaskin som drar upp gräset i små korvar.
Man hålpipar inte bara för att göra hål för luft och vatten, utan även för att ta upp gammalt material och ersätta det med sand (dressning) som gör greenerna tätare och mer mottagliga.
Hålpipning är en procedur som måste göras ett par gånger om året för att greenerna ska hålla den höga standarden som vi vill att våra greener ska ha under hela säsongen.

All form av luftning främjar infiltration och är bättre miljö för mikrolivet.

När gödslar ni och varför?2022-02-09T13:49:25+01:00

Vi gödslar för att stärka gräsplantan så den ska hålla sig frisk under säsongen. Gödslingen sker efter behov men även efter ett schema när det är biologisk aktivitet i marken så att plantan kan tillgodogöra sig näringen.

När dressar ni greenerna och varför?2022-02-09T13:54:55+01:00

Greenerna dressas ungefär varannan vecka i olika stora doser. Dels dressar vi för att ge en jämn spelyta men det viktigaste är att tillföra mineraler för att få en bra biologisk aktivitet och undvika filtbildning.

Varför klipper ni inte greenerna?2021-11-02T16:48:12+01:00

Vissa dagar vilar man greenerna, oftast 1 till 2 dagar i veckan.

Istället vältas greenerna dessa dagar.

Vid torka och vattenbrist släpper vi upp greengräset några mm för att bättre klara torkan.

Varför vattnar ni när jag ska spela?2022-02-09T13:57:53+01:00

För att vi ska hinna vattna hela banan innan ca kl 06.00 när vi påbörjar klippningen så måste vi starta bevattningsystemet redan tidigt på kvällen.
Vid torka tar det 12-14 timmar att vattna en hel bana med fullt program.

 

Varför vattnar ni inte när banorna är torra?2022-02-09T14:01:44+01:00

Om vi inte vattnar när banorna är torra beror det på vattenbrist. När det är torka så kan vi inte riskera att greenerna står utan vatten om torkan skulle bli långvarig, så därför måste vi vara återhållsamma med vattenresurserna.

Vattnet som används för bevattning vid i stort sett samtliga svenska golfbanor är de vattendrag som finns på golfanläggningens mark.
Om dessa reservoarer riskerar sina måste vi hushålla med vattnet och prioriterar då greenerna där gräset är skörast.

VÅRA KONTAKTUPPGIFTER

Kundtjänst

Till toppen