Har du en fråga? Kontakta oss.
Vi hjälper dig gärna med svar på dina frågor och funderingar.
Prova först att se om du kan hitta dom under våra FRÅGOR OCH SVAR.
Annars ber vi dig att fylla i kontaktformuläret nedan.
Vill du ha kontakt med våra anläggningar så hittar du deras kontaktuppgifter här.
Anna Holmberg
Chef GolfStar Kundtjänst

Vill du fråga oss om något?
Vi hjälper dig gärna med svar på dina frågor och funderingar.
Prova först att se om du kan hitta dom under våra FRÅGOR OCH SVAR.
Annars ber vi dig att fylla i kontaktformuläret nedan.
Vill du ha kontakt med våra anläggningar så hittar du deras kontaktuppgifter här.
Anna Holmberg
Chef GolfStar Kundtjänst
FRÅGOR OCH SVAR
Covid -19
Vi uppmanar alla spelare att spela/putta med flaggstängerna i hålen. Tack vare det får du både en snabbare runda samtidigt som du slipper ta med handen på flaggstängerna (utsatta ytor). Om du hamnar i bunkern under din runda behöver du inte kratta med bunkerkrattan utan kan istället jämna till sanden med foten.
Behöver du tvätta din boll, slänga skräp eller liknande under rundan, tänk då på att du kan använda handen med golfhandsken på eller din baghandduk när du tar i handtagen.
GolfStar ställer in all tävlingsverksamhet fram till och med den 31 maj 2020!
Med anledning av den uppkomna situationen kring Corona har vi idag på GolfStar efter moget övervägande bestämt oss för att ställa in all tävlingsverksamhet på samtliga av våra 13 golfanläggningar fram till och med den 31 maj.
Vi följer SGF:s skarpa rekommendation om att hjälpa till och ta ansvar för att motverka smittspridningen av COVID-19 viruset och följer Folkhälsomyndighetens allmänna råd att skjuta upp all tävlingsverksamhet. Därmed ställs all organiserad tävlingsverksamhet in från idag,
den 9 april 2020. Beslutet gäller till en början fram till den 31 maj 2020 men kan komma att förlängas om så behövs.
Vi på GolfStar fortsätter att noga följa utvecklingen genom att ta del av de råd, rekommendationer och beslut som ges av svenska myndigheter samt de riktlinjer som ges av Svenska Golfförbundet (SGF).
Naturligtvis hoppas vi att situationen snart förbättras och att vi då kan upphäva detta beslut och återuppta vår tävlingsverksamhet på våra anläggningar.
Vi hoppas att du som golfare, medlem och kund hos oss på GolfStar har respekt för detta och ställer dig bakom beslutet!
Under receptionens öppettider kan du alltid ringa in till oss så slipper du gå in i klubbhuset.
Receptionens kontaktuppgifter hittar du på hemsidan eller i mittuppslaget på banguiden.
Vi tillämpar 10 minuters starttidsintervall på våra anläggningar vilket skapar stora utrymmen mellan spelarna. Undvik att skaka hand eller krama om dina medspelare innan/efter rundan och se till att hålla ett visst avstånd till de du spelar med.
Undvik trängsel vid 1:a tee och ute på banan.
Tänk på att greppa saker så som flagga, bolltvättar, hyrvagnar med den hand som du har handske på. Passa även på att anamma den nya regeln som ger dig rätt/möjlighet att putta i bollen med flaggan kvar i koppen! Det snabbar både upp spelet samtidigt som du inte behöver ta i flaggan!
På de anläggningar där vi hanterar livsmedel följer vi de lagar och regler som gäller och vidtar extra åtgärder kring utbud och hantering av livsmedel för att säkerställa produkten.
Vi ser löpande över våra anläggningar både vad gäller utbudet, serveringen, samt lokalen och sittplatser för att anpassa produkterna till de krav och riktlinjer som kommer löpande från myndigheterna.
Vi städar toaletter efter ett upprättat städschema samt är extra noga med att torka av utsatta områden så som handtag, dörrar etc.
Du kan checka in på flera sätt ute på våra anläggningar.
Du kan ladda ner appen MGBokning och boka, checka in (och snart även betala) samt få digitalt scorekort direkt i den. Du kan även boka via webben och välja att betala din starttid via swish i förväg.
Innan rundan kan du välja att ringa in din ankomst istället för att gå in i receptionen.
Vi har tillfälligt stängt våra omklädningsrum, duschar och bastur för att minimera smittrisken på våra anläggningar
För att träna på våra ranger kan du gå direkt till bollmaskinen och betala med ditt konto/kreditkort för att få ut bollar.
Våra ranger är öppna dygnet runt* så du kan träna när det passar dig bästa.
*På Kungsängesns range kan du endast slå med järnklubbor och rangen är öppen under samma öppettider som receptionen.
Vi håller våra anläggningar öppna och öppnar upp nya allteftersom säsongen kommer igång.
Spelare kommer alltid kunna komma ut och spela hos oss, oavsett om klubbhusen är öppna eller inte pga. ev. restriktioner från myndigheter.
Alla spelare är välkomna under förutsättning att man inte känner minsta symptom på sjukdom eller är osäker.
Känner du symptom ber vi dig stanna hemma och inte besöka anläggningen.
Medlemskap
Alla våra medlemskap gäller kalenderårsvis, d v s fr o m 1 januari till 31 december. Detta gäller även om du väljer att börja delbetala din årsavgift / blir medlem någon månad in på det nya året.
Alla våra medlemskap tecknas på ”tillsvidarebas”, d v s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det. Medlemskapet är alltså inte ”tvingande” från år till år och det är bara att höra av dig till oss när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.
Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar. Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.
– Med GolfStar PLAY LARGE spelar du fritt så mycket du vill, alla dagar, alla tider och på alla GolfStar golfbanor i Sverige.
– Med GolfStar PLAY LARGE FLEX spelar du fritt så mycket du vill, alla dagar och på alla GolfStars golfbanor i Sverige men inte på helger och röda dagar mellan klockan 08.00 – 14.00.
LÄS MER OCH TECKNA DITT MEDLEMSKAP HÄR.
Följande 13 svenska golfanläggningar med 19 banor ingår för nuvarande (inför varje ny säsong kan anläggningar tillkomma och utgå) i GolfStars erbjudande (januari 2021)
Bodaholm, Brollsta 18- & 9-hålsbanorna, Bromma, Gripsholm, Hässelby, International, Kungsängen Kings & Queens Course, Kyssinge 18- & 9-hålsbanorna, Lindö Dal, Park, Äng, Lövsättra, Riksten, Viksberg och Waxholm 18- & 9-hålsbanorna.
Byte av din medlemsform eller hemmaklubb kan ske varje år före årsskiftet. Du kontaktar då vår kundtjänst så hjälper de dig.
Under pågående säsong (d v s perioden första april – sista oktober) kan du inte ändra din hemmaklubb.
Du kan när som helst uppgradera din medlemsform och då bara betala mellanskillnaden.
Oavsett vilken medlemsform i GolfStar just du har, så ingår alltid:
– 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3 st av dina gäster i bollen på de banor och speltillfällen som ingår i ditt medlemskap.
– Boka tider upp till 30 dagar i förväg.
– Fria golfvagnar vid golfspel (som omfattas av din medlemsform) och i mån av tillgång.
– Nyhetsbrev med värdefull medlemsinformation och erbjudanden.
– Telefonsupport
Som medlem i GolfStar får du 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3 st gäster i bollen (på de banor och vid de speltillfällen som ingår i din medlemsform).
Golfspel klassat som ”Friskvård”!
Enligt ett beslut i högsta förvaltningsdomstolen (HFD) 12 januari 2018 är nu golfspel klassat som friskvård.
HFDs beslut gällde Pay & Play och ”rangespel”, men redan 17 januari kunde man på svenskgolf.se läsa att även greenfeespel nu ska klassas som friskvård enligt ett uttalande av Skatteverkets jurist. Läs artikeln här.
Den 19 januari 2018 publicerades en klargörande artikel på svenskgolf.se om exakt vilka golfaktiviteter du kan få friskvårdsbidrag för och under vilka förutsättningar. Läs artikeln här.
I syfte att förenkla för Dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubbavgift/ Medlemsavgift”* (den sistnämnda är ej bidragsgrundande) för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare. Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
* I klubb-/medlemsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Spel och handicap
- Kan jag spela på andra GolfStar-banor med ett PLAY ONE?
När du spelar på andra GolfStar-banor betalar du där gällande greenfee.
- Vilka medlemsförmåner har jag med PLAY ONE?
Du har både fri golfvagn och gästrabatt, men bara på din favoritanläggning och du får våra mycket uppskattade nyhetsbrev med viktig baninformation och medlemserbjudanden.
- Vilken hemmaklubb får jag med PLAY ONE?
Vi lägger in dig som medlem i den golfklubb som bedriver sin verksamhet på din hemma-anläggning.
- Jag har redan betalat mitt medlemskap, kan jag byta till GolfStar PLAY ONE?
Javisst, inför nästa års säsong går det alldeles utmärkt att byta till en annan medlemsform.
- Varför lanserar ni PLAY ONE?
Vi har lyssnat på de av er medlemmar som efterlyst ett strikt lokalt medlemskap och har nu efter del funderande tagit fram PLAY ONE. Vi ser med denna medlemsform även en bra chans att locka nya medlemmar från andra närliggande golfklubbar. Väldigt många golfspelare ser sig just i början av varje nytt år om efter bra medlemserbjudanden runt Stockholm.
- Kan jag med PLAY ONE delta i tävlingar på andra GolfStar-anläggningar än min egen?
Ja, men du ska då, förutom startavgift även erlägga gällande tävlingsgreenfee.
- Varför lanserar ni nu åldersgruppen ”+75” och just för GolfStar PLAY ONE?
Många av våra lite äldre medlemmar som kanske inte orkar fara runt på så många golfanläggningar har speciellt efterfrågat en lokal medlemsform vilken medger spel på bara en eller två banor. Vi har lyssnat på dessa medlemmars behov.
Under året rekommenderar vi att du registrerar dina sällskapsrundor allteftersom du spelar, på så sätt har du ett rättvisande hcp.
Skulle du trots allt känna att du ligger fel av olika orsaker så kan du vända dig till klubbens HCP ansvarig. Innan du kontaktar denne bör du ha spelat minst 4 rundor och sparat samt registrerar dessa så en historik finns.
Även andra orsaker kan ligga till grund för en enskild handicaprevision såsom långvarig sjukdom, skada eller längre uppehåll.
Krav för att bli granskad är att du har ett aktivt medlemskap i någon av GolfStars associerade golfklubbar.
Klubbens ansvariga ser du i frågan här ovanför. När du mejlar så ska du i mailet uppge: Golf-ID, Namn, Klubbtillhörighet, aktuella kontaktuppgifter samt en kort beskrivning av ärendet.
Årlig handicap-revision
Klubbens handicapkommitté måste genomföra den årliga handicaprevisionen så snart som möjligt efter avslutad golfsäsong. Den årliga
handicaprevisionen är obligatorisk för alla spelare.
Som grund för en korrekt och rättvis granskning av exakt handicap, måste varje spelare lämna in minst fyra (4) handicapronder under en period mellan två på varandra följande årliga handicaprevisioner. Sådan exakt handicap anges som EGA Exakt Tävlingshandicap.
Vänligen vänd dig till den klubb du har som hemmaklubb så får du namnet på den som sköter HCP frågorna för resp. klubb.
Kungsängen Golf, Brollsta Golf, International Golf, Kyssinge Golf samt Sundsta Golf har Anders Bergh hand om alla HCP frågor. Mail till Anders: fambergh@comhem.se
Huvudstadens GK: Börje Carlsson bc.st@comhem.se
Björklidens GK: Jarl Klang info@bjorklidensgolf.se
På GolfStars alla anläggningar gäller att du minst 2 timmar i förväg ska avboka din starttid för att undvika vår s k ”No show-avgift”.
Avbokar gör du via Min Golf. Det går även bra att ringa till anläggningens reception under dess öppettider och få hjälp med att avboka starttiden-/erna. Har du varken checkat in på din starttid eller hört av dig till oss i förväg kan du debiteras en ”No Show-avgift” om 200 kr som vi fakturerar dig.
OBS! Bokaren av starttider är den som ansvarar för de bokade starttiderna och du faktureras 200 kr per icke-utnyttjade starttider oavsett om du är GolfStar-medlem eller ej. OBS!
Syftet med policyn är att minimera problemet med att spelare bokar speltider vilka de sedan struntar i att boka av. På så sätt kan många fler golfare få tag på en starttid som de verkligen avser att utnyttja!
– GolfStar har avskaffat ”bollrännan”. Alla starttider (kl 05 – 21) ska alltså förbokas.
– Du som har en av GolfStars medlemsformer kan boka starttider upp till hela 30 dagar i förväg. Du kan ha upp till en – fyra starttider bokade samtidigt, beroende på medlemsform.
Så snart du spelat (eller avbokat) en starttid kan du boka en ytterligare starttid. Detta har vi infört för att säkerställa tillgängligheten av starttider för dig som vill spela mycket. Utöver de två – fyra förbokade starttiderna kan du även göra ”på-plats-bokning” i receptionen, självbetjäningsterminalen (f n endast på GolfStar International) eller i mobilen med en lämplig golfapp.
– Du kan drabbas av en s k ”No show-avgift” (200 kr/starttid och spelare) om du inte avbokar din starttid högst två timmar i förväg. Denna debiteras dig oavsett om du är medlem eller gäst. Alla avbokningar ska ske på något av dessa sätt:
1) Genom avbokning på ”Min Golf”
2) Telefonsamtal till GolfStars kundtjänst eller den anläggning du bokat starttid på
3) I receptionen på den anläggning du bokat starttid på
– Du som ska ut och spela efter eller innan det att receptionen stängt ska betala greenfee (om du inte har en medlemsform som medger fritt spel den aktuella banan och tidpunkten) samt checka in dig genom att fylla i den incheckningsblankett som finns i anslutning till varje reception samt stoppa in den i brevinkastet.
Läs bl a om bokning, hur du checkar in när receptionen är stängd och mycket annat i Golfpolicy 2020
Aktieägare
Handelsstart i GolfStars B preferens-aktie startade den 12 juni 2019, läs mer här.
Handeln i GolfStar B-aktie startar 11 september, läs mer här.
Skapa ett konto på Pepins genom att klicka på länken nedan.
Efter det att du skapat ditt konto, vänligen kontakta Pepins och be dem läsa in ditt innehav.
Kontaktuppgifter till Pepins hittar du här.
Kontinuerligt uppdaterad bolagsinformation speciellt för dig som är eller vill bli aktieägare i GolfStar Nordic AB hittar du i nyheterna till vänster på denna sida samt på Stakeholders´ Club på www.pepins.com.
Om du skulle sälja av dina GolfStar-aktier så att du efter avyttringen äger färre än 320 aktier så upphör din rätt till aktieägarrabatt.
Du ska kontinuerligt och totalt äga minst 320 GolfStar-aktier, d v s du får lägga ihop dina eventuellt befintliga B-aktier med de B pref-aktier du eventuellt tecknade vid nyemissionen 2017 – 2018.
Vid köp i någon av våra receptioner ska du legitimera dig så att personalen kan kontrollera att du uppfyller aktieägarkraven ovan.
Vid köp av årsavgifter kontakta alltid GolfStars kundtjänst.
Du som kontinuerligt äger totalt minst 320 aktier i GolfStar (oavsett aktieslag) får din 10%-iga aktieägarrabatt på följande tjänster och varor som säljs till listpris*: årsavgifter**, greenfees, rangekort, golfbilshyror på alla GolfStars 13 svenska anläggningar***.
På GolfStar Bromma och Lövsättra får du dessutom 10% rabatt på kiosk-, cafe- & restaurang-varor.
Aktieägarrabatten gäller alltså inte på: sommargreenfees, golfpaket & hotellbesök, golftillbehör, golfbilsårskort, mm.
* Varor och tjänster som säljs till ordinarie pris och inte utgör en del av någon kampanj.
** Du får som aktieägare 10% rabatt på listpriset på alla GolfStars medlemsformer (GolfStar Play Large, Large Flex, North, North Flex, South, South Flex, One, 9-holes & Greenfee), inga andra samt under förutsättning att du betalar hela årsavgiften på en gång (alltså ej delbetalning).
Observera att du får rabatten även på din familjs årsavgifter (om de är skrivna på samma adress som aktieägaren) om du köper och betalar dessa samtidigt och på en gång.
*** Aktuell information om vilka dessa är hittar du på hemsidan här.
Fakturor
Om du begär avbrott i ditt 3- eller 4-åriga medlemskap av giltiga skäl* så gäller följande för Dig:
- Om du begär avbrott senast 31 december så får du tillbaka hela årsavgiften för kommande år under gällande medlemskapsperiod.
- Om du begär avbrott under perioden 1 januari – 30 mars så återbetalar vi halva årsavgiften för innevarande år. Hela årsavgiften för eventuella påföljande år i din medlemskapsperiod efterskänks.
- Om du begär avbrott 1 april eller senare får du ingen reducering av årsavgiften innevarande år. Hela årsavgiften för eventuella påföljande år i din medlemskapsperiod efterskänks.
Vad är ”giltigt skäl”?
Läs om detta i frågan här nedanför: ”Hur pausar/avbryter jag mitt …. medlemskap?”
För att få hjälp med ditt avbrott ber vi dig kontakta GolfStars kundtjänst som kan komma att begära ett sjukintyg från din läkare.
Om ditt avbrott beror på skada eller sjukdom kan du omfattas av Folksams försäkring som alla SGF-anslutna golfare har. Då ska du fylla i och skicka in formuläret för Folksams Idrottsförsäkring. Du sköter detta helt i egen regi.
Formulär och Villkor för Folksams försäkring hittar du här:
Försäkringsvillkor Folksam 171129
Anmälan olycksfall SGF Folksam 171129 Blankett
Vid tecknande av månadsdelbetalning via hemsidan krediterar vi den utskickade fakturan automatiskt och utan att du behöver göra något.
Du kan inte pausa ditt medlemskap om du exempelvis har ett 36-månaders medlemskap, men du har olika möjligheter att avbryta det.
Giltiga skäl för att avbryta ditt medlemskap är:
Olycksfall
Längre sjukskrivningOm du är sjukskriven minst tre sammanhängande månader så kan du få tillbaka hela eller delar av årsavgiften enligt villkoren i frågan ovanför.
Om du flyttar till annan ort
så kan du få tillbaka hela eller delar av årsavgiften enligt villkoren i frågan ovanför.
Om du har något annat skäl
till ett längre (minst tre månader) avbrott i medlemskapet så ska du kontakta GolfStars kundtjänst och beskriva varför och under vilken tidsperiod du önskar ett avbrott. GolfStar tar sedan ställning till din förfrågan och ger dig svar inom ett par dagar.
Om inget av alternativen ovan stämmer in på dig
så kan du alltid överlåta medlemskapet på en annan person ett år i taget. GolfStars kundtjänst har den blankett du då behöver.
Golfspel klassat som ”Friskvård”!
Enligt ett beslut i högsta förvaltningsdomstolen (HFD) 12 januari 2018 är nu golfspel klassat som friskvård.
HFDs beslut gällde Pay & Play och ”rangespel”, men redan 17 januari kunde man på svenskgolf.se läsa att även greenfeespel nu ska klassas som friskvård enligt ett uttalande av Skatteverkets jurist. Läs artikeln här.
Den 19 januari 2018 publicerades en klargörande artikel på svenskgolf.se om exakt vilka golfaktiviteter du kan få friskvårdsbidrag för och under vilka förutsättningar. Läs artikeln här.
I syfte att förenkla för Dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubbavgift/ Medlemsavgift”* (den sistnämnda är ej bidragsgrundande) för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare. Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
* I klubb-/medlemsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Med delbetalning kan du fördela betalningen av din årsavgift på årets 12 månader så känns den inte så tung.
Om du väljer att delbetala varje månad tillkommer vissa avgifter* jämfört med om du betalar hela årsavgiften på en gång (helårsfakturering).
* Till de månadskostnader vi listat i din fakturas följebrev och de priser vi anger på hemsidan tillkommer inga ytterligare avgifter.
Om du väljer att delbetala ditt medlemskap via Svea Ekonomi tillkommer en faktureringskostnad på 29 kr i månaden.
Önskar du lägga upp din årsavgift för månadsdelbetalning på autogiro så kan du göra detta direkt via SVEA Ekonomi.
Du går först in på GolfStars hemsida och tecknar dig för ett medlemskap och väljer delbetalning. Därefter går du in på SVEAS hemsida och ansöker där om autogiro.
Om du har frågor kring detta, kontakta SVEAs kundtjänst, så hjälper de dig.
Vi tar hjälp av Billogram med årsfaktureringen och utskicken av dessa. Fakturan är inte tvingande och det tillkommer inga påminnelseavgifter, eller dylikt vid utebliven eller sen betalning. Obetald faktura riskerar inte att hamna hos Inkasso och normalt skickas två påminnelser ut. Dock är vi tacksamma för att du hör av dig till Kundtjänst kundtjanst@golfstar.se om du inte tänker fortsätta ditt medlemskap, så kan vi avregistrera dig och kreditera din faktura.
Görs en order via Golfstars hemsida hanteras betalningen av Svea Ekonomi och då följer man även deras avtalsvillkor gällande påminnelser/påminnelseavgifter samt inkasso.
OBS! Det är först när du betalat din årsavgift och vi har hunnit registrera och återaktivera Dig som du under det nya medlemsåret:
– Får tillgång till ett aktivt golf-id och Min Golf för tidsbokning, hcp-intyg, ändring av kontaktuppgifter med mer.
– Kan spela GolfStars (vinter-) öppna banor utan att erlägga greenfee (de banor och speldagar som ingår i din medlemsform).
Alla våra medlemskap tecknas på ”tillsvidarebas”, d v s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det.
Medlemskapet är alltså inte ”tvingande” från år till år och det är bara att höra av dig till oss på: kundtjanst@golfstar.se när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.
Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.
Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.
Banskötsel
När man som vi på GolfStar bedriver stordrift, kan vi exempelvis dela på specialmaskiner såsom: djupluftare, fairwayluftare, såmaskiner, vassklippbåtar, grävare mm.
Alla anläggningar har en basutrustning men vi delar på specialmaskinerna.
Vi kan även låna personal mellan banor och anläggningar vid större och mer resurskrävande arbeten.
Mikroklimaten kan variera stort, även på en och samma bana beroende på skugga/sol, vind, köldhål, högt/lågt läge, mm.
En blöt och kall jord kommer igång senare på våren medan en lätt och sandhaltig jord dränerar bättre och blir snabbare varm på våren. Därför utgör marker med mycket torv och lera utmaningar för banskötarna.
I vissa fall vid väderomslag från snö till blidväder plogas vissa greener.
Vid isbildning så försöker vi mekaniskt att få bort isen. Isen kväver nämligen vitgröen efter ca 4-5 veckor medan ädelgräsen klarar sig betydligt längre.
Inför vinter minskar vi klippfrekvensen för att släppa upp gräset en bit.
Vi dressar och vältar istället greener för att bibehålla ett jämt bollrull. Vi ändrar även gödningen, vi minskar kvävet , tillför kolhydrater till plantorna, ökar gödning med järnprodukter som har en stärkande effekt på plantan samt ett visst skydd mot svampangrepp.
Vi utför djupluftningar och stödsådd med krypven. Det sista vi gör är att spruta greenerna med skyddande svampmedel mot bla, snömögel.
Man byter grässort framför allt på greener för att få bättre övervintringsmöjligheter, tolerans mot svampsjukdomar och för att klara torka bättre.
Krypven är en i dessa avseenden mycket lämplig gräsart för just greener men kräver lite mer arbete än exempelvis den mycket vanliga gräsarten vitgröe för att etablera och underhålla.
Alla våra banor har någon typ av dränering – vissa mer och bättre än andra.
På vissa golfhål (exempelvis på Lindö Park/Äng) är vattennivån i dammarna i samma höjd som spelytorna och då är det nästan omöjligt att avvattna spelytorna.
Luftning med solida- eller hålpipor görs för att undvika kompakteringsskador och i vissa fall byte av material i såbädden.
All form av luftning främjar infiltration och bättre miljö för mikrolivet.
Man gödslar för att stärka gräsplantan så den ska hålla sig frisk och man gödslar efter behov och när man har biologisk aktivitet i marken så att plantan kan tillgodogöra sig näringen.
Gödsling sker efter ett schema som Greenkeepern har med olika gödselprodukter och efter behov.
Greener dressas ungefär varannan vecka i olika stora doser, dels för att ge en jämn spelyta men det viktigaste är att tillföra mineraler för att få en bra biologisk aktivitet och undvika filtbildning.
Vissa dagar vilar man greenerna, oftast 1 till 2 dagar i veckan.
Istället vältas greenerna dessa dagar.
Vid torka och vattenbrist släpper vi upp greengräset några mm för att bättre klara torkan.
Vid (extrem) torka tar det 12-14 timmar att vattna en hel bana med fullt program.
Vid 06-tiden på morgonen påbörjar vi klippningen.
För att vi ska hinna vattna hela banan innan dess så måste vi starta bevattningsystemet redan tidigt på kvällen.
Om vi inte vattnar när banorna är torra beror det på vattenbrist och vi kan inte riskera att greener står utan vatten om torkan skulle bli långvarig.
Vattnet som används för bevattning vid i stort sett samtliga svenska golfbanor är de vattendrag som finns på golfanläggningens mark. Om dessa reservoarer riskerar sina måste vi hushålla med vattnet och prioriterar då greenerna.
FRÅGOR OCH SVAR
Medlemskap
Alla våra medlemskap gäller kalenderårsvis, d v s fr o m 1 januari till 31 december. Detta gäller även om du väljer att börja delbetala din årsavgift / blir medlem någon månad in på det nya året.
Alla våra medlemskap tecknas på ”tillsvidarebas”, d v s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det. Medlemskapet är alltså inte ”tvingande” från år till år och det är bara att höra av dig till oss när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.
Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar. Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.
– Med GolfStar PLAY LARGE spelar du fritt så mycket du vill, alla dagar, alla tider och på alla GolfStar golfbanor i Sverige.
– Med GolfStar PLAY LARGE FLEX spelar du fritt så mycket du vill, alla dagar och på alla GolfStars golfbanor i Sverige men inte på helger och röda dagar mellan klockan 08.00 – 14.00.
LÄS MER OCH TECKNA DITT MEDLEMSKAP HÄR.
Följande 13 svenska golfanläggningar med 19 banor ingår för nuvarande (inför varje ny säsong kan anläggningar tillkomma och utgå) i GolfStars erbjudande (januari 2021)
Bodaholm, Brollsta 18- & 9-hålsbanorna, Bromma, Gripsholm, Hässelby, International, Kungsängen Kings & Queens Course, Kyssinge 18- & 9-hålsbanorna, Lindö Dal, Park, Äng, Lövsättra, Riksten, Viksberg och Waxholm 18- & 9-hålsbanorna.
Byte av din medlemsform eller hemmaklubb kan ske varje år före årsskiftet. Du kontaktar då vår kundtjänst så hjälper de dig.
Under pågående säsong (d v s perioden första april – sista oktober) kan du inte ändra din hemmaklubb.
Du kan när som helst uppgradera din medlemsform och då bara betala mellanskillnaden.
Oavsett vilken medlemsform i GolfStar just du har, så ingår alltid:
– 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3 st av dina gäster i bollen på de banor och speltillfällen som ingår i ditt medlemskap.
– Boka tider upp till 30 dagar i förväg.
– Fria golfvagnar vid golfspel (som omfattas av din medlemsform) och i mån av tillgång.
– Nyhetsbrev med värdefull medlemsinformation och erbjudanden.
– Telefonsupport
Som medlem i GolfStar får du 25% rabatt på ordinarie greenfee för upp till 3 st gäster i bollen (på de banor och vid de speltillfällen som ingår i din medlemsform).
Golfspel klassat som ”Friskvård”!
Enligt ett beslut i högsta förvaltningsdomstolen (HFD) 12 januari 2018 är nu golfspel klassat som friskvård.
HFDs beslut gällde Pay & Play och ”rangespel”, men redan 17 januari kunde man på svenskgolf.se läsa att även greenfeespel nu ska klassas som friskvård enligt ett uttalande av Skatteverkets jurist. Läs artikeln här.
Den 19 januari 2018 publicerades en klargörande artikel på svenskgolf.se om exakt vilka golfaktiviteter du kan få friskvårdsbidrag för och under vilka förutsättningar. Läs artikeln här.
I syfte att förenkla för Dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubbavgift/ Medlemsavgift”* (den sistnämnda är ej bidragsgrundande) för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare. Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
* I klubb-/medlemsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Spel och handicap
- Kan jag spela på andra GolfStar-banor med ett PLAY ONE?
När du spelar på andra GolfStar-banor betalar du där gällande greenfee.
- Vilka medlemsförmåner har jag med PLAY ONE?
Du har både fri golfvagn och gästrabatt, men bara på din favoritanläggning och du får våra mycket uppskattade nyhetsbrev med viktig baninformation och medlemserbjudanden.
- Vilken hemmaklubb får jag med PLAY ONE?
Vi lägger in dig som medlem i den golfklubb som bedriver sin verksamhet på din hemma-anläggning.
- Jag har redan betalat mitt medlemskap, kan jag byta till GolfStar PLAY ONE?
Javisst, inför nästa års säsong går det alldeles utmärkt att byta till en annan medlemsform.
- Varför lanserar ni PLAY ONE?
Vi har lyssnat på de av er medlemmar som efterlyst ett strikt lokalt medlemskap och har nu efter del funderande tagit fram PLAY ONE. Vi ser med denna medlemsform även en bra chans att locka nya medlemmar från andra närliggande golfklubbar. Väldigt många golfspelare ser sig just i början av varje nytt år om efter bra medlemserbjudanden runt Stockholm.
- Kan jag med PLAY ONE delta i tävlingar på andra GolfStar-anläggningar än min egen?
Ja, men du ska då, förutom startavgift även erlägga gällande tävlingsgreenfee.
- Varför lanserar ni nu åldersgruppen ”+75” och just för GolfStar PLAY ONE?
Många av våra lite äldre medlemmar som kanske inte orkar fara runt på så många golfanläggningar har speciellt efterfrågat en lokal medlemsform vilken medger spel på bara en eller två banor. Vi har lyssnat på dessa medlemmars behov.
Under året rekommenderar vi att du registrerar dina sällskapsrundor allteftersom du spelar, på så sätt har du ett rättvisande hcp.
Skulle du trots allt känna att du ligger fel av olika orsaker så kan du vända dig till klubbens HCP ansvarig. Innan du kontaktar denne bör du ha spelat minst 4 rundor och sparat samt registrerar dessa så en historik finns.
Även andra orsaker kan ligga till grund för en enskild handicaprevision såsom långvarig sjukdom, skada eller längre uppehåll.
Krav för att bli granskad är att du har ett aktivt medlemskap i någon av GolfStars associerade golfklubbar.
Klubbens ansvariga ser du i frågan här ovanför. När du mejlar så ska du i mailet uppge: Golf-ID, Namn, Klubbtillhörighet, aktuella kontaktuppgifter samt en kort beskrivning av ärendet.
Årlig handicap-revision
Klubbens handicapkommitté måste genomföra den årliga handicaprevisionen så snart som möjligt efter avslutad golfsäsong. Den årliga
handicaprevisionen är obligatorisk för alla spelare.
Som grund för en korrekt och rättvis granskning av exakt handicap, måste varje spelare lämna in minst fyra (4) handicapronder under en period mellan två på varandra följande årliga handicaprevisioner. Sådan exakt handicap anges som EGA Exakt Tävlingshandicap.
Vänligen vänd dig till den klubb du har som hemmaklubb så får du namnet på den som sköter HCP frågorna för resp. klubb.
Kungsängen Golf, Brollsta Golf, International Golf, Kyssinge Golf samt Sundsta Golf har Anders Bergh hand om alla HCP frågor. Mail till Anders: fambergh@comhem.se
Huvudstadens GK: Börje Carlsson bc.st@comhem.se
Björklidens GK: Jarl Klang info@bjorklidensgolf.se
På GolfStars alla anläggningar gäller att du minst 2 timmar i förväg ska avboka din starttid för att undvika vår s k ”No show-avgift”.
Avbokar gör du via Min Golf. Det går även bra att ringa till anläggningens reception under dess öppettider och få hjälp med att avboka starttiden-/erna. Har du varken checkat in på din starttid eller hört av dig till oss i förväg kan du debiteras en ”No Show-avgift” om 200 kr som vi fakturerar dig.
OBS! Bokaren av starttider är den som ansvarar för de bokade starttiderna och du faktureras 200 kr per icke-utnyttjade starttider oavsett om du är GolfStar-medlem eller ej. OBS!
Syftet med policyn är att minimera problemet med att spelare bokar speltider vilka de sedan struntar i att boka av. På så sätt kan många fler golfare få tag på en starttid som de verkligen avser att utnyttja!
– GolfStar har avskaffat ”bollrännan”. Alla starttider (kl 05 – 21) ska alltså förbokas.
– Du som har en av GolfStars medlemsformer kan boka starttider upp till hela 30 dagar i förväg. Du kan ha upp till en – fyra starttider bokade samtidigt, beroende på medlemsform.
Så snart du spelat (eller avbokat) en starttid kan du boka en ytterligare starttid. Detta har vi infört för att säkerställa tillgängligheten av starttider för dig som vill spela mycket. Utöver de två – fyra förbokade starttiderna kan du även göra ”på-plats-bokning” i receptionen, självbetjäningsterminalen (f n endast på GolfStar International) eller i mobilen med en lämplig golfapp.
– Du kan drabbas av en s k ”No show-avgift” (200 kr/starttid och spelare) om du inte avbokar din starttid högst två timmar i förväg. Denna debiteras dig oavsett om du är medlem eller gäst. Alla avbokningar ska ske på något av dessa sätt:
1) Genom avbokning på ”Min Golf”
2) Telefonsamtal till GolfStars kundtjänst eller den anläggning du bokat starttid på
3) I receptionen på den anläggning du bokat starttid på
– Du som ska ut och spela efter eller innan det att receptionen stängt ska betala greenfee (om du inte har en medlemsform som medger fritt spel den aktuella banan och tidpunkten) samt checka in dig genom att fylla i den incheckningsblankett som finns i anslutning till varje reception samt stoppa in den i brevinkastet.
Läs bl a om bokning, hur du checkar in när receptionen är stängd och mycket annat i Golfpolicy 2020
Aktieägare
Handelsstart i GolfStars B preferens-aktie startade den 12 juni 2019, läs mer här.
Handeln i GolfStar B-aktie startar 11 september, läs mer här.
Skapa ett konto på Pepins genom att klicka på länken nedan.
Efter det att du skapat ditt konto, vänligen kontakta Pepins och be dem läsa in ditt innehav.
Kontaktuppgifter till Pepins hittar du här.
Kontinuerligt uppdaterad bolagsinformation speciellt för dig som är eller vill bli aktieägare i GolfStar Nordic AB hittar du i nyheterna till vänster på denna sida samt på Stakeholders´ Club på www.pepins.com.
Om du skulle sälja av dina GolfStar-aktier så att du efter avyttringen äger färre än 320 aktier så upphör din rätt till aktieägarrabatt.
Du ska kontinuerligt och totalt äga minst 320 GolfStar-aktier, d v s du får lägga ihop dina eventuellt befintliga B-aktier med de B pref-aktier du eventuellt tecknade vid nyemissionen 2017 – 2018.
Vid köp i någon av våra receptioner ska du legitimera dig så att personalen kan kontrollera att du uppfyller aktieägarkraven ovan.
Vid köp av årsavgifter kontakta alltid GolfStars kundtjänst.
Du som kontinuerligt äger totalt minst 320 aktier i GolfStar (oavsett aktieslag) får din 10%-iga aktieägarrabatt på följande tjänster och varor som säljs till listpris*: årsavgifter**, greenfees, rangekort, golfbilshyror på alla GolfStars 13 svenska anläggningar***.
På GolfStar Bromma och Lövsättra får du dessutom 10% rabatt på kiosk-, cafe- & restaurang-varor.
Aktieägarrabatten gäller alltså inte på: sommargreenfees, golfpaket & hotellbesök, golftillbehör, golfbilsårskort, mm.
* Varor och tjänster som säljs till ordinarie pris och inte utgör en del av någon kampanj.
** Du får som aktieägare 10% rabatt på listpriset på alla GolfStars medlemsformer (GolfStar Play Large, Large Flex, North, North Flex, South, South Flex, One, 9-holes & Greenfee), inga andra samt under förutsättning att du betalar hela årsavgiften på en gång (alltså ej delbetalning).
Observera att du får rabatten även på din familjs årsavgifter (om de är skrivna på samma adress som aktieägaren) om du köper och betalar dessa samtidigt och på en gång.
*** Aktuell information om vilka dessa är hittar du på hemsidan här.
Fakturor
Om du begär avbrott i ditt 3- eller 4-åriga medlemskap av giltiga skäl* så gäller följande för Dig:
- Om du begär avbrott senast 31 december så får du tillbaka hela årsavgiften för kommande år under gällande medlemskapsperiod.
- Om du begär avbrott under perioden 1 januari – 30 mars så återbetalar vi halva årsavgiften för innevarande år. Hela årsavgiften för eventuella påföljande år i din medlemskapsperiod efterskänks.
- Om du begär avbrott 1 april eller senare får du ingen reducering av årsavgiften innevarande år. Hela årsavgiften för eventuella påföljande år i din medlemskapsperiod efterskänks.
Vad är ”giltigt skäl”?
Läs om detta i frågan här nedanför: ”Hur pausar/avbryter jag mitt …. medlemskap?”
För att få hjälp med ditt avbrott ber vi dig kontakta GolfStars kundtjänst som kan komma att begära ett sjukintyg från din läkare.
Om ditt avbrott beror på skada eller sjukdom kan du omfattas av Folksams försäkring som alla SGF-anslutna golfare har. Då ska du fylla i och skicka in formuläret för Folksams Idrottsförsäkring. Du sköter detta helt i egen regi.
Formulär och Villkor för Folksams försäkring hittar du här:
Försäkringsvillkor Folksam 171129
Anmälan olycksfall SGF Folksam 171129 Blankett
Vid tecknande av månadsdelbetalning via hemsidan krediterar vi den utskickade fakturan automatiskt och utan att du behöver göra något.
Du kan inte pausa ditt medlemskap om du exempelvis har ett 36-månaders medlemskap, men du har olika möjligheter att avbryta det.
Giltiga skäl för att avbryta ditt medlemskap är:
Olycksfall
Längre sjukskrivningOm du är sjukskriven minst tre sammanhängande månader så kan du få tillbaka hela eller delar av årsavgiften enligt villkoren i frågan ovanför.
Om du flyttar till annan ort
så kan du få tillbaka hela eller delar av årsavgiften enligt villkoren i frågan ovanför.
Om du har något annat skäl
till ett längre (minst tre månader) avbrott i medlemskapet så ska du kontakta GolfStars kundtjänst och beskriva varför och under vilken tidsperiod du önskar ett avbrott. GolfStar tar sedan ställning till din förfrågan och ger dig svar inom ett par dagar.
Om inget av alternativen ovan stämmer in på dig
så kan du alltid överlåta medlemskapet på en annan person ett år i taget. GolfStars kundtjänst har den blankett du då behöver.
Golfspel klassat som ”Friskvård”!
Enligt ett beslut i högsta förvaltningsdomstolen (HFD) 12 januari 2018 är nu golfspel klassat som friskvård.
HFDs beslut gällde Pay & Play och ”rangespel”, men redan 17 januari kunde man på svenskgolf.se läsa att även greenfeespel nu ska klassas som friskvård enligt ett uttalande av Skatteverkets jurist. Läs artikeln här.
Den 19 januari 2018 publicerades en klargörande artikel på svenskgolf.se om exakt vilka golfaktiviteter du kan få friskvårdsbidrag för och under vilka förutsättningar. Läs artikeln här.
I syfte att förenkla för Dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubbavgift/ Medlemsavgift”* (den sistnämnda är ej bidragsgrundande) för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare. Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
* I klubb-/medlemsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Med delbetalning kan du fördela betalningen av din årsavgift på årets 12 månader så känns den inte så tung.
Om du väljer att delbetala varje månad tillkommer vissa avgifter* jämfört med om du betalar hela årsavgiften på en gång (helårsfakturering).
* Till de månadskostnader vi listat i din fakturas följebrev och de priser vi anger på hemsidan tillkommer inga ytterligare avgifter.
Om du väljer att delbetala ditt medlemskap via Svea Ekonomi tillkommer en faktureringskostnad på 29 kr i månaden.
Önskar du lägga upp din årsavgift för månadsdelbetalning på autogiro så kan du göra detta direkt via SVEA Ekonomi.
Du går först in på GolfStars hemsida och tecknar dig för ett medlemskap och väljer delbetalning. Därefter går du in på SVEAS hemsida och ansöker där om autogiro.
Om du har frågor kring detta, kontakta SVEAs kundtjänst, så hjälper de dig.
Vi tar hjälp av Billogram med årsfaktureringen och utskicken av dessa. Fakturan är inte tvingande och det tillkommer inga påminnelseavgifter, eller dylikt vid utebliven eller sen betalning. Obetald faktura riskerar inte att hamna hos Inkasso och normalt skickas två påminnelser ut. Dock är vi tacksamma för att du hör av dig till Kundtjänst kundtjanst@golfstar.se om du inte tänker fortsätta ditt medlemskap, så kan vi avregistrera dig och kreditera din faktura.
Görs en order via Golfstars hemsida hanteras betalningen av Svea Ekonomi och då följer man även deras avtalsvillkor gällande påminnelser/påminnelseavgifter samt inkasso.
OBS! Det är först när du betalat din årsavgift och vi har hunnit registrera och återaktivera Dig som du under det nya medlemsåret:
– Får tillgång till ett aktivt golf-id och Min Golf för tidsbokning, hcp-intyg, ändring av kontaktuppgifter med mer.
– Kan spela GolfStars (vinter-) öppna banor utan att erlägga greenfee (de banor och speldagar som ingår i din medlemsform).
Alla våra medlemskap tecknas på ”tillsvidarebas”, d v s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det.
Medlemskapet är alltså inte ”tvingande” från år till år och det är bara att höra av dig till oss på: kundtjanst@golfstar.se när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.
Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.
Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.
Banskötsel
När man som vi på GolfStar bedriver stordrift, kan vi exempelvis dela på specialmaskiner såsom: djupluftare, fairwayluftare, såmaskiner, vassklippbåtar, grävare mm.
Alla anläggningar har en basutrustning men vi delar på specialmaskinerna.
Vi kan även låna personal mellan banor och anläggningar vid större och mer resurskrävande arbeten.
Mikroklimaten kan variera stort, även på en och samma bana beroende på skugga/sol, vind, köldhål, högt/lågt läge, mm.
En blöt och kall jord kommer igång senare på våren medan en lätt och sandhaltig jord dränerar bättre och blir snabbare varm på våren. Därför utgör marker med mycket torv och lera utmaningar för banskötarna.
I vissa fall vid väderomslag från snö till blidväder plogas vissa greener.
Vid isbildning så försöker vi mekaniskt att få bort isen. Isen kväver nämligen vitgröen efter ca 4-5 veckor medan ädelgräsen klarar sig betydligt längre.
Inför vinter minskar vi klippfrekvensen för att släppa upp gräset en bit.
Vi dressar och vältar istället greener för att bibehålla ett jämt bollrull. Vi ändrar även gödningen, vi minskar kvävet , tillför kolhydrater till plantorna, ökar gödning med järnprodukter som har en stärkande effekt på plantan samt ett visst skydd mot svampangrepp.
Vi utför djupluftningar och stödsådd med krypven. Det sista vi gör är att spruta greenerna med skyddande svampmedel mot bla, snömögel.
Man byter grässort framför allt på greener för att få bättre övervintringsmöjligheter, tolerans mot svampsjukdomar och för att klara torka bättre.
Krypven är en i dessa avseenden mycket lämplig gräsart för just greener men kräver lite mer arbete än exempelvis den mycket vanliga gräsarten vitgröe för att etablera och underhålla.
Alla våra banor har någon typ av dränering – vissa mer och bättre än andra.
På vissa golfhål (exempelvis på Lindö Park/Äng) är vattennivån i dammarna i samma höjd som spelytorna och då är det nästan omöjligt att avvattna spelytorna.
Luftning med solida- eller hålpipor görs för att undvika kompakteringsskador och i vissa fall byte av material i såbädden.
All form av luftning främjar infiltration och bättre miljö för mikrolivet.
Man gödslar för att stärka gräsplantan så den ska hålla sig frisk och man gödslar efter behov och när man har biologisk aktivitet i marken så att plantan kan tillgodogöra sig näringen.
Gödsling sker efter ett schema som Greenkeepern har med olika gödselprodukter och efter behov.
Greener dressas ungefär varannan vecka i olika stora doser, dels för att ge en jämn spelyta men det viktigaste är att tillföra mineraler för att få en bra biologisk aktivitet och undvika filtbildning.
Vissa dagar vilar man greenerna, oftast 1 till 2 dagar i veckan.
Istället vältas greenerna dessa dagar.
Vid torka och vattenbrist släpper vi upp greengräset några mm för att bättre klara torkan.
Vid (extrem) torka tar det 12-14 timmar att vattna en hel bana med fullt program.
Vid 06-tiden på morgonen påbörjar vi klippningen.
För att vi ska hinna vattna hela banan innan dess så måste vi starta bevattningsystemet redan tidigt på kvällen.
Om vi inte vattnar när banorna är torra beror det på vattenbrist och vi kan inte riskera att greener står utan vatten om torkan skulle bli långvarig.
Vattnet som används för bevattning vid i stort sett samtliga svenska golfbanor är de vattendrag som finns på golfanläggningens mark. Om dessa reservoarer riskerar sina måste vi hushålla med vattnet och prioriterar då greenerna.
Ring till oss
0770-22 00 80
TISDAG – FREDAG
9:00-11:30 samt 12:30-15:00
Under perioden 23 Dec – 10 Jan har vi telefonen julstängd på kundtjänst.
Du når oss då via mail och kontaktformulär.
Använd gärna kontaktformuläret här bredvid.
Skicka ett mejl
kundtjanst@golfstar.se
alla dagar i veckan
GDPR
Kontaktformulär
Ring
0770-22 00 80
TISDAG – FREDAG
9:00-11:30 samt 12:30-15:00
(använda gärna kontaktformuläret istället)
Epost
kundtjanst@golfstar.se
alla dagar i veckan