GolfStars kundtjänst - vi jobbar vardagar 8.00 - 17.00. Telefontid 10.00 - 12.00.

Kundsupport & Kontakt

Allmänt

Policy vid spel på GolfStars anläggningar

Golfsverige har under de senaste åren sett en stor ökning av sk ”tjuvspel”, dvs en spelare som beträder golfbanan utan bokad starttid och betald greenfee. En viktig arbetsuppgift våra Marshalls är att säkerställa att medlemmar har bokat en starttid vid spel och detsamma gäller även greenfeegäster som genom en bokad starttid då även har erlagt greenfee.

Greenfeegäst:
Spelare som ertappas utan att ha betalat greenfee ska erlägga greenfee på plats samt erlägga den straffavgift som skickas ut på faktura från företaget. Straffavgiften ligger på 500 kr, straffavgiften är densamma oavsett vilken bana, dag eller hur många hål spelaren har tjuvspelat.

Vi rapporterar alla händelser till spelarens hemmaklubb.

Medlem:
En spelare som är medlem i GolfStar och ertappas ute på banan utan att ha bokat in sig på en starttid kommer varnas första gången det sker och blir direkt inbokad på en starttid för sin runda. Om det visar sig att medlemmen inte har rätt att boka en starttid i sitt medlemskap (medlemmen har redan uppnått max antal aktiva bokningar) har medlemmen tre val:

  1. Uppgradera sitt medlemskap
  2. Betala greenfee
  3. Gå av banan med varning – upprepas detta kommer vi stänga av för spel i 2 veckor. Vid missbruk av tjuvspel går vi vidare med disciplinära åtgärder till juridiska nämnden hos golfförbundet.

Senior- eller juniormedlemskap, vad gäller?

Medlemsformerna och de olika ålderskategorierna baseras på det år du fyller under det år som medlemskapet gäller för.

Fyller du t ex. 22 år under giltighets året så tillhör kategori Senior.

Vilken försäkring har jag via Svenska Golfförbundet?

Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Om oturen skulle vara framme och din bil träffas av en golfboll inom vårt område gäller följande:

 

Bilägaren använder sin försäkring
Svenska Golfförbundet tar självrisken
Folksam Idrottsförsäkring för medlemmar i Svenska Golfförbundet omfattar en olycksfalls- och ansvarsförsäkring.

 

Orsakat en skada på annans egendom, ex. slagit en boll genom en ruta på en bil.
Drabbats av ett olycksfall i samband med ditt golfande eller på väg till och från golfbanan.
Klicka här för blankett Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med kvitton på självriskbetalning och andra kostnader.

På vad får jag 10% aktieägarrabatt?

Du som äger totalt minst 320 aktier i GolfStar (oavsett aktieslag) får 10% aktieägarrabatt (på listpriset*) på följande tjänster:

Årsavgifter**, greenfees, rangeprodukter (för produkter i GolfMore, kontakta kundsupporten), tider på GolfStar Indoor, golfbilshyror på alla GolfStars 15 svenska anläggningar.

Aktieägarrabatten gäller inte på: golftillbehör, golfbilskort, mm.

 

Rabatten på årsavgifter gäller även på din familjs årsavgifter, detta förutsatt att de är skrivna på samma adress som aktieägaren samt att du köper och betalar dessa vid ett och samma tillfälle.

 

* Tjänster som säljs till ordinarie pris och inte utgör en del av någon kampanj.

 

** Du får som aktieägare 10% rabatt på listpriset på alla GolfStars medlemsformer.

Vad krävs för att jag ska få aktieägarrabatt?

Du ska kontinuerligt och totalt äga minst 320 GolfStar-aktier, d.v.s du får lägga ihop dina eventuellt befintliga B-aktier med de B-pref-aktier du eventuellt tecknade vid nyemissionen 2017 – 2018.

Vid köp av årsavgifter kontakta alltid GolfStars kundtjänst.

Var hittar jag mer information för mig som aktieägare?

Kontinuerligt uppdaterad bolagsinformation speciellt för dig som är eller vill bli aktieägare i Caddies Europe AB (Fd GolfStar Nordic AB) hittar du under rubriken Nyheter överst på sidan.

Vid specifika bolagsfrågor kontakta Kristoffer på Investor Relations: kristoffer.trigell@golfstar.se

 

Banor & Banskötsel

Hur kan två geografiskt närbelägna banor och hål vara så olika skadebenägna?

Mikroklimaten kan variera stort mellan bana och bana. Även på en och samma bana kan skadeläget variera beroende på skugga/sol, vind, köldhål, högt/lågt läge m.m

När dressar ni greenerna och varför?

Greenerna dressas ungefär varannan vecka i olika stora doser. Dels dressar vi för att ge en jämn spelyta men det viktigaste är att tillföra mineraler för att få en bra biologisk aktivitet och undvika filtbildning.

När gödslar ni och varför?

Vi gödslar för att stärka gräsplantan så den ska hålla sig frisk under säsongen. Gödslingen sker efter behov men även efter ett schema när det är biologisk aktivitet i marken så att plantan kan tillgodogöra sig näringen.

När hålpipar och vertikalskär ni och varför?

Luftning med hålpipningsmaskin görs för att undvika kompakteringsskador och i vissa fall byte av material i såbädden.

 

Hålpipning görs för att byta ut material i greenen med hjälp av en hålpipningsmaskin som drar upp gräset i små korvar.

Man hålpipar inte bara för att göra hål för luft och vatten, utan även för att ta upp gammalt material och ersätta det med sand (dressning) som gör greenerna tätare och mer mottagliga.

Hålpipning är en procedur som måste göras ett par gånger om året för att greenerna ska hålla den höga standarden som vi vill att våra greener ska ha under hela säsongen.

 

All form av luftning främjar infiltration och är bättre miljö för mikrolivet.

Vad kan jag som golfspelare göra för att bibehålla god banstandard?

Alla golfspelare har en viktig roll i att bibehålla bra kvalité på golfbanorna, oavsett på vilken bana man spelar på.

Enkla tips är:

Laga nedslagsmärken

Lägg tillbaka uppslagen torv

Kratta bunkern efter du har varit där. Bunkerkrattor skall ligga i bunkern och placeras i hålets spelriktning.

Släng skräp i papperskorgen

Släng avslagna peggar (framförallt avslagna plastpeggar då de förstör gräsklipparnas klipparblad)

 

Påminn och informera gärna varandra under spelets gång!

Varför är banans jordmån avgörande för dess skadebenägenhet?

En blöt och kall jord kommer igång senare på våren medan en lätt och sandhaltig jord dränerar bättre och blir snabbare varm på våren. Därför utgör marker med mycket torv och lera utmaningar för banarbetarna.

Varför byter ni grässort/-art på en bana?

Man byter grässort framför allt på greenerna för att få bättre övervintringsmöjligheter, tolerans mot svampsjukdomar och för att klara torka bättre.

Krypven är i dessa avseenden en mycket lämplig gräsart för just greener, men kräver lite mer arbete än exempelvis den vanliga gräsarten Vitgröe för att etablera och underhålla.

Varför dränerar ni inte banorna?

Alla våra banor har någon typ av dränering – vissa mer och bättre än andra. På vissa golfhål (exempelvis på Lindö Park/Äng) är vattennivån i dammarna i samma höjd som spelytorna och då är det nästan omöjligt att avvattna spelytorna.

Varför klipper ni inte greenerna?

Vissa dagar vilar man greenerna, oftast 1 till 2 dagar i veckan. Istället vältas greenerna dessa dagar. Vid torka och vattenbrist släpper vi upp greengräset några mm för att bättre klara torkan.

Varför vattnar ni inte när banorna är torra?

Om vi inte vattnar när banorna är torra beror det på vattenbrist. När det är torka så kan vi inte riskera att greenerna står utan vatten om torkan skulle bli långvarig, så därför måste vi vara återhållsamma med vattenresurserna.

Vattnet som används för bevattning vid i stort sett samtliga svenska golfbanor är de vattendrag som finns på golfanläggningens mark.

Om dessa reservoarer riskerar sina måste vi hushålla med vattnet och prioriterar då greenerna där gräset är skörast.

Varför vattnar ni när jag ska spela?

För att vi ska hinna vattna hela banan innan ca kl 06.00 när vi påbörjar klippningen så måste vi starta bevattningsystemet redan tidigt på kvällen. Vid torka tar det 12-14 timmar att vattna en hel bana med fullt program

Vilka andra banåtgärder kan ibland behövas under perioden oktober – mars och varför?

I vissa fall vid t.ex. väderomslag från snö till blidväder, plogas vissa greener.

Vid isbildning försöker vi mekaniskt att få bort isen. Isen kväver vitgröen efter ca 4-5 veckor medan ädelgräsen klarar sig betydligt längre utan syre.

Vilka är fördelarna med att bedriva golfbaneskötsel som stordrift?

När man som vi på GolfStar bedriver stordrift har vi möjlighet att dela på specialmaskiner såsom djupluftare, fairwayluftare, såmaskiner, vassklippbåtar, grävare m.m.

Alla anläggningar har en basutrustning för det dagliga arbetet, men vi delar på specialmaskinerna mellan anläggningarna.

Vi har även möjlighet att låna personal mellan våra olika banor och anläggningar vid större och mer resurskrävande arbeten, vilket är en stor fördel för effektiviteten i arbetet som ska göras.

Vilka åtgärder kräver banorna inför vintersäsongen och varför?

Inför vintern minskar vi klippfrekvensen för att släppa upp gräset en bit. Detta gäller på hela banan.

Istället dressar och vältar vi greenerna för att bibehålla ett jämt bollrull. Vi ändrar även gödningen, vi minskar kvävet, tillför kolhydrater till plantorna, ökar gödning med järnprodukter som har en stärkande effekt på plantan samt ett visst skydd mot svampangrepp.

Vi utför även djupluftningar och stödsådd med krypven. Det sista vi gör är att spruta greenerna med skyddande svampmedel mot bl.a, snömögel.

Bokningsappen Sweetspot

Policy vid spel på GolfStars anläggningar

Golfsverige har under de senaste åren sett en stor ökning av sk ”tjuvspel”, dvs en spelare som beträder golfbanan utan bokad starttid och betald greenfee. En viktig arbetsuppgift våra Marshalls är att säkerställa att medlemmar har bokat en starttid vid spel och detsamma gäller även greenfeegäster som genom en bokad starttid då även har erlagt greenfee.

Greenfeegäst:
Spelare som ertappas utan att ha betalat greenfee ska erlägga greenfee på plats samt erlägga den straffavgift som skickas ut på faktura från företaget. Straffavgiften ligger på 500 kr, straffavgiften är densamma oavsett vilken bana, dag eller hur många hål spelaren har tjuvspelat.

Vi rapporterar alla händelser till spelarens hemmaklubb.

Medlem:
En spelare som är medlem i GolfStar och ertappas ute på banan utan att ha bokat in sig på en starttid kommer varnas första gången det sker och blir direkt inbokad på en starttid för sin runda. Om det visar sig att medlemmen inte har rätt att boka en starttid i sitt medlemskap (medlemmen har redan uppnått max antal aktiva bokningar) har medlemmen tre val:

  1. Uppgradera sitt medlemskap
  2. Betala greenfee
  3. Gå av banan med varning – upprepas detta kommer vi stänga av för spel i 2 veckor. Vid missbruk av tjuvspel går vi vidare med disciplinära åtgärder till juridiska nämnden hos golfförbundet.

Vilka är mina bokningsregler?

Nuvarande bokningsregler innebär att du ges möjlighet till en (1), två (2), tre (3) eller fyra (4) samtida bokningar beroende på vilket medlemskap du har hos oss.

Starttider kan bokas upp till 30 dagar i förväg.

Hur bokar jag starttid på GolfStars banor?

Alla starttider på GolfStars banor bokas via Sweetspot-appen (se nedladdningslänk nedan), www.golfstar.se eller via anläggningssidorna.

Du som bokar är ansvarig för att bokningsreglerna efterföljs. Syftet är att kunna härleda alla bokningar till en bokningsägare. Du kan självklart boka in dina golfvänner.

Avbokning eller förändring av antalet spelare i er starttid ska ske senast 3 timmar före start. Starttider kan bokas upptill 30 dagar i förväg.

Ladda ner Sweetspot-appen här:

Sweetspot i App Store

Sweetspot i Google Play

Hur ankomstregistrerar jag mig?

Ankomstregistrering sker antingen direkt i Sweetspot-appen eller på plats i receptionen på anläggningen. Personlig ankomstregistrering gäller, d.v.s. en person kan inte ankomstregistrera en hel boll själv, utan var och en av spelarna måste göra det personligen.

Du kan ankomstregistrera dig i appen när du är inom 500 meter från klubbhuset. Dock tidigast 30 minuter innan din starttid.

Ankomstregistrering ska ske senast 15 minuter i förväg. Alla starttider som inte är ankomstregistrerade debiteras med en ”No show-avgift” på 500 kr/medlem på våra 18-hålsbanor och 300:-/medlem på våra 9-hålsbanor.

Greenfeegäster debiteras med gällande greenfeeavgift.

Vad betyder samtidiga bokningar?

Det är antalet bokningar du kan ha samtidigt. Läs om våra medlemskap HÄR för att se hur många samtidiga bokningar respektive medlemskap innehåller.

Så snart du har spelat eller avbokat en starttid, kan du boka ytterligare en starttid i enlighet med din medlemskapsform.

Jag kan inte se min rabatt i Sweetspot när jag försöker boka?

Om din rabatt inte appliceras korrekt i kassan kan det bero på flera saker.

Har du beställt medlemskapet idag kan det ta upp till 24 h innan det synkas över till Sweetspot, om du vill ut och spela innan det kan du kontakta anläggningen som kan boka in dig manuellt.

Har det gått mer än 24 h sedan du tecknade medlemskap kan du behöva koppla ditt Golf-ID till ditt Sweetspot konto. Se rubrik ”Hur kopplar jag mitt Golf-ID till Sweetspot?”

Skulle det fortfarande inte fungera får du kontakta kundtjänst.

Hur kopplar jag mitt Golf-ID till Sweetspot?

För att få full nytta av Sweetspot-appen, t.ex. för att boka starttider och få rätt medlemsförmåner, behöver du koppla ditt Golf-ID.

Det gör du enkelt så här:

  1. Öppna Sweetspot-appen på din mobil.
  2. Gå till ”Profil” – ikonen hittar du oftast längst ner i appens meny.
  3. Klicka på ”Kontoinställningar”.
  4. Välj sedan ”Förbunds-ID”.
  5. I listan över förbund, välj ”Svenska Golfförbundet”.
  6. Fyll i ditt Golf-ID och det lösenord du använder för att logga in på Min Golf.
  7. Bekräfta – klart! Du är nu kopplad.

När du har kopplat ditt Golf-ID kan Sweetspot automatiskt hämta din medlemsinformation, hcp och andra golfrelaterade uppgifter. Det gör bokningar smidigare och ger dig rätt behörighet på banorna.

Vad är bokningsägare?

Sweetspot har, likt många andra bokningssystem, att personen som gör bokningen även är ansvarig för bokningen. Det är framförallt viktigt när det kommer till betalningar.

Fördelar för er medlemmar är att det alltid finns en ansvarig person för alla bokningar, vilket kommer leda till mindre antal ”No Show” (spelare som inte dyker upp till sin tid), vilket i sin tur skapar en ökad tillgänglighet för dig som medlem.

Det innebär också att om en bokningsägare vill avboka sig själv, så kommer alla spelare i bokningen avbokas.

Någon av de andra spelarna får då göra en ny bokning med rätt spelare som vill spela. Den spelaren som gör den nya bokningen blir även den nya bokningsägaren och ansvarar för bokningen.

Kan jag få ett digital och/eller fysiskt scorekort?

Via Sweetspot kan du få ett digitalt scorekort till ”OnTag”-appen. Även andra scorekortsappar fungerar likt tidigare.

Självklart går det bra att få ett fysiskt scorekort i våra receptioner under receptionernas bemannade öppettider.

När receptionen är obemannad hänvisar vi till digitala scorekort.

Hur lägger jag till golfvänner i Sweetspot?

I Sweetspot kan du koppla alla kontakter du har i din telefonbok i telefon som golfvänner. Det förutsätter dock att dina medspelare har ett Sweetspot-konto. Om de inte har det, kan du skicka en begäran om att de ska skapa ett konto så ni kan bli golfvänner.

Golfvänner i Sweetspot är inte detsamma som golfvänner i ”Min Golf” och går därmed inte att föra över.

Har du tekniska problem i Sweetspot-appen?

Om tekniska problem uppstår i appen, t.ex. att kortbetalningen inte fungerar, då ska du göra följande:

  1. Skaka på telefonen – så kommer en ny vy upp där det står “Rapportera ett fel”
  2. Beskriv i text vad problemet är
  3. Tryck på knappen för att skicka in

Då går din felanmälan direkt till Sweetspots tekniska support, som kommer sköta kontakten direkt med dig för att lösa problemet.

Ytterligare svar på vanliga frågor finns på Sweetspots support sidor. Klicka här

Friskvård & Bidrag

Underlag till friskvårdsbidrag?

Vid köp av medlemskap gjorda i vår webbshop. Orderbekräftelsen som du fick på mejl fungerar som underlag till att söka friskvårdsbidrag. Den innehåller alla uppgifter som behövs. En del arbetsgivare vill att man kompletterar med ett kontoutdrag från banken, så de ser att det är betalt.

Vad gäller för att få friskvårdsbidrag för min golf?

I syfte att förenkla för dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård, delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubb- & Förbundssavgift”*. Detta gör vi för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare. Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer vilka regler som ska gälla för friskvårdsbidrag på företaget.

Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.

Använder du en friskvårdsportal som exempelvis Epassi eller Wellnet måste köpet göras via deras portal.

* I klubb- & förbundsavgiften ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Klubb- & förbundsavgiften är ej bidragsgrundande.

Vad gäller för att få friskvårdsbidrag för min golf?

 

 

I syfte att förenkla för dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård, delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubb- & Förbundssavgift”*.
Detta gör vi för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare.

Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer vilka regler som ska gälla för friskvårdsbidrag på företaget.

* I klubb- & förbundsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Klubb- & förbundsavgiften är  ej bidragsgrundande.

Medlem & Medlemskap

När sker den årliga HCP-revisionen?

Den 1 januari 2024 revideras handicapreglerna för första gången sedan världshandicapsystemet infördes år 2020. Ändringarna är inte så många och omfattande. I princip allt du lärt dig om världshandicapen gäller fortfarande. Som vanligt hanteras allt av systemet, som räknar ut allting åt dig. Du kan alltså fortsätta göra som tidigare – spela enligt golfreglerna, gör ditt bästa och registrera ronden i Min Golf. Din exakta handicap är sedan genomsnittet av de upp till åtta bästa av dina upp till 20 senast registrerade ronder.

Hcp-ansvariga för respektive klubb finner du nedan:

För hcp-frågor för er som har GolfStar Golf Club (Kungsängen, Kyssinge, Brollsta & International) som hemmaklubb, kontaktar ni Anders Bergh.
– Mail: anders.bergh62@gmail.com

För hcp-frågor för er som har Huvudstadens GK som hemmaklubb, kontaktar ni Börje Carlsson.
– Mail: bc.st@comhem.se

För hcp-frågor för er som har Björklidens GK som hemmaklubb, kontaktar ni Jarl Klang.
– Mail: info@bjorklidensgolf.se

För hcp-frågor för er som har Gripsholms GK som hemmaklubb, kontaktar ni Christina Pernvi.
– Mail: christina.pernvi@gmail.com

För hcp-frågor för er som har Viksbergs GK som hemmaklubb, kontaktar ni styrelsen i Viksbergs GK.
– Mail: styrelsen@viksbergsgolf.se

För hcp-frågor för er som har Hässelbys GK som hemmaklubb, kontaktar ni GolfStars kundtjänst.
– Mail: kundtjanst@golfstar.se

För hcp-frågor för er som har Waxholm som hemmaklubb, kontaktar ni Lennart Brokvist.
– Mail: brokan-54@hotmail.com

Senior- eller juniormedlemskap, vad gäller?

Medlemsformerna och de olika ålderskategorierna baseras på det år du fyller under det år som medlemskapet gäller för.

Fyller du t ex. 22 år under giltighets året så tillhör kategori Senior.

Jag skulle vilja delbetala mitt årsvisa medlemskap?

Önskar du lägga upp din årsavgift för delbetalning, går du först in på GolfStars hemsida och tecknar dig för det medlemskapet som du vill ha och sedan väljer du ”Delbetalning” i Sveas checkout.
Om du väljer att delbetala ditt medlemskap via Svea Ekonomi så tillkommer en faktureringskostnad på 29kr i månaden.

Vill du ha delbetalningen på autogiro, går du in på Svea Ekonomis hemsida och ansöker om autogiro.

Om du har frågor kring detta, kontakta Svea Ekonomis kundtjänst, så hjälper de dig.

Jag har köpt medlemskap, när blir mitt medlemskap aktivt?

Ditt medlemskap aktiveras normalt direkt i Min Golf. Därefter tar det ca ett dygn innan du ser ditt medlemskap och kan boka starttider i bokningssystemet Sweetspot. Vid köp av abonnemang eller via friskvårdsportal kan det ta någon extra arbetsdag innan du är aktiverad.

Jag har ångrat mitt medlemskap?

Du har enligt distansköpslagen rätt att häva ditt köp upp till 14 dagar efter att du gjort din beställning av medlemskap via vår webshop/hemsida. Detta förutsatt att du inte nyttjat ditt medlemskap.
Du kontaktar då vår kundtjänst via epost så hjälper vi dig.

Vilka är mina bokningsregler?

Nuvarande bokningsregler innebär att du ges möjlighet till en (1), två (2), tre (3) eller fyra (4) samtida bokningar beroende på vilket medlemskap du har hos oss.

Starttider kan bokas upp till 30 dagar i förväg.

Hur väljer jag hemmaklubb?

Du kan vara medlem i flera golfklubbar. Du väljer vilken klubb som ska vara hemmaklubb och övriga blir medlemsklubb.

Om du har för avsikt att vara med på en golfklubbs aktiviteter, klubbtävlingar och seriespel, så ska du välja den klubben som hemmaklubb.

Hur reviderar jag mitt HCP?

Under golfsäsongen rekommenderar vi att du registrerar dina sällskapsrundor allteftersom du spelar. På så sätt kommer du ha ett rättvisande handicap.

Skulle du trots allt känna att du ligger fel av olika orsaker, så kan du vända dig till klubbens hcp-ansvarig.
Innan du kontaktar denne bör du ha spelat minst fyra rundor samt sparat och registrerat dessa så en historik finns.

Även andra orsaker kan ligga till grund för en enskild handicaprevision såsom långvarig sjukdom, skada eller längre uppehåll.

Ett krav för att bli granskad är att du har ett aktivt medlemskap i någon av GolfStars associerade golfklubbar.

Klubbens hcp-ansvariga finner du i frågan ”När sker den årliga HCP revisionen?” här nedan.
När du mailar så ska du i mailet uppge:

Golf-ID
Namn
Klubbtillhörighet
Aktuella kontaktuppgifter
En kort beskrivning av ärendet.

Vilken försäkring har jag via Svenska Golfförbundet?

Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Om oturen skulle vara framme och din bil träffas av en golfboll inom vårt område gäller följande:

 

Bilägaren använder sin försäkring
Svenska Golfförbundet tar självrisken
Folksam Idrottsförsäkring för medlemmar i Svenska Golfförbundet omfattar en olycksfalls- och ansvarsförsäkring.

 

Orsakat en skada på annans egendom, ex. slagit en boll genom en ruta på en bil.
Drabbats av ett olycksfall i samband med ditt golfande eller på väg till och från golfbanan.
Klicka här för blankett Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med kvitton på självriskbetalning och andra kostnader.

Hur registrerar jag min runda?

Om du inte registrerar din avslutande runda via ditt digitala scorekort i OnTag-appen, så går du in och registrerar din HCP-grundande runda manuellt via MinGolf likt tidigare.

Rundan kommer inte upp som en spelad rond i MinGolf utan du får lägga till den manuellt.

Hur får jag tillgång till min Rangepott?

Din rangepott syns i GolfMore-appen (du hittar den här) några dagar efter köpet. Om du inte har ett konto, ladda ner appen och skapa ett konto.

Hur lång är bindningstiden för ett månadsabonnemang?

Bindningstiden är 12 månader. Du får en notis innan abonnemanget löper ut, och om du inte säger upp det, förnyas medlemskapet automatiskt för ytterligare 12 månader

Felmeddelande – You can not add another xxx to your Cart (vid beställning av medlemskap)

Då har du troligen redan lyckats lägga en produkt i varukorgen

Kika högst upp på hemsidan efter kundvagnsikonen. Om du redan har lagt något i varukorgen, kan du se en siffra (oftast en ”1”)
Klicka på kundvagnsikonen för att öppna din varukorg.
Ta bort oönskade artiklar, detta gör du genom att klicka på x bakom produkten.

Nu står meddelande om att din varukorg är tom
Du kan nu börja om med din beställning genom att gå tillbaka till startsidan och välj det medlemskap du vill beställa.
Tips för mobilanvändare:
Om du gör beställningen via en telefon, kan det vara lättare att se kundvagnsikonen om du håller telefonen i liggande läge.

Vad är GolfStars månadsabonnemang?

GolfStars månadsabonnemang låter dig betala för ditt golfmedlemskap månadsvis istället för en årlig klumpsumma, med en bindningstid på 12 månader.

Felmeddelande – ogiltigt golf ID eller lösenord (vid beställning av medlemskap)

Kontrollera så att du angivit ditt golf ID med ett streck innan de 3 sista sifforna (xxxxxx-xxx).
Om golf ID är korrekt ifyllt kan det vara så att du har ett felaktigt angivet lösenord till min golf. Då behöver du beställa ett nytt lösenord till Min Golf av Svenska Golfförbundet. Läs nedan hur du då går till väga.

Byte av lösenord till Min golf

Gå till inloggningssidan för min golf, https://mingolf.golf.se
Klicka på glömt lösenord, fyll i golf ID och din mejladress du har registrerat på min golf
Scrolla längre ner och klicka på beställ

Avvakta så kommer ditt nya lösenord till din meljkorg om en liten stund

Vad är prime time?

Prime time är lördag, söndag och röda dagar mellan kl 8-14.

Vid köp av fler produkter och tjänster

Observera att rabatter, kampanjer och erbjudanden inte kan kombineras.

Endast ett prisavdrag i form av rabatt, kampanj eller erbjudande kan användas per köp eller avtal.

Tjänsterna är endast kompatibla med produkter/tjänster som köpts direkt från leverantören. Kombination med tredjepartsprodukter stöds ej och kan påverka funktionalitet och garanti.

Vissa produkter kan säljas exklusivt av leverantören, även om köpet genomförs via en annan aktörs portal.

Vilka förmåner ingår i ett månadsabonnemang?

Abonnemangsmedlemmar får tillgång till högre rabatter på GolfStar Indoor, greenfee för gäster, en rangepott som syns i GolfMore-appen efter köpet, tillgång till Holistals hälso-app samt gruppförsäkring via Holistal Hälsoförsäkring.

Årsmedlemskapets giltighetstid?

Alla våra årsmedlemskap gäller kalenderårsvis, d.v.s fr.o.m 1 januari till 31 december.
Detta gäller även om du väljer att börja delbetala din årsavgift eller blir medlem någon månad in på det nya året.

Alla våra årsmedlemskap tecknas på tillsvidarebas, d.v.s medlemskapet löper på tills dess att du säger upp det. Medlemskapet är inte tvingande från år till år och det är bara att höra av dig till oss när du önskar avsluta ditt medlemskap så hjälper vi dig.

Varje höst/vinter skickar vi ut fakturorna för nästa års avgifter. Fakturorna skickas ut till alla befintliga och aktiva medlemmar.
Om du inte vill fortsätta ditt medlemskap, vill ändra medlemsform eller ännu inte bestämt dig inför den nya golfsäsongen så kontaktar du oss.

Underlag till friskvårdsbidrag?

Vid köp av medlemskap gjorda i vår webbshop. Orderbekräftelsen som du fick på mejl fungerar som underlag till att söka friskvårdsbidrag. Den innehåller alla uppgifter som behövs. En del arbetsgivare vill att man kompletterar med ett kontoutdrag från banken, så de ser att det är betalt.

Vad gäller för att få friskvårdsbidrag för min golf?

 

 

I syfte att förenkla för dig som har en arbetsgivare som godkänner golfspel som friskvård, delar vi i våra årsavgiftsfakturor och orderbekräftelser (när du betalat årsavgiften via vår webshop) upp årsavgiften i ”Spelavgift” och i ”Klubb- & Förbundssavgift”*.
Detta gör vi för att du ska kunna använda den som underlag i redovisningen till din arbetsgivare.

Du bör även komplettera underlaget till din arbetsgivare med ett kontoutdrag från din bank så att denne ser att du verkligen betalat spelavgiften för året.
Det är alltid arbetsgivaren som bestämmer vilka regler som ska gälla för friskvårdsbidrag på företaget.

* I klubb- & förbundsavgiften (495 kr/år oavsett val av hemmaklubb) ingår inte bara avgiften till din hemmaklubb utan även de årliga avgifterna till GIT, SGF och GDF som alla svenska golfare (undantaget de som saknar Golf-ID och bara spelar Pay & Play) måste erlägga.
Klubb- & förbundsavgiften är  ej bidragsgrundande.

Range & Träningsområde

Hur får jag tillgång till min Rangepott?

Din rangepott syns i GolfMore-appen (du hittar den här) några dagar efter köpet. Om du inte har ett konto, ladda ner appen och skapa ett konto.

Hur bokar jag starttid på Indoor?

Tider bokas via appen Sweetspot.

Hur köper man bollar på rangen?

På våra ranger använder vi betalsystemet GolfMore.
Det går bra att köpa bollar med betalkort eller så laddar du ner appen GolfMore och köper digitalt rangekort.
Med appen GolfMore kan du köpa digitala rangekort till mycket förmånliga priser och de kan användas på alla Golfstars anläggningar.

Hur många personer kan man vara på en simulator?

Man kan var upp till 4 personer/simulator.
Ett riktmärke är att det tar ca 45 min för 2 personer att spela 9 hål.

Jag har en Indoor pott, var ser jag den?

Indoor potten ligger som en voucher på ditt Sweetspot konto.
När du bokat en starttid på Indoor kan du använda vouchern som betalmedel.

Vad är Indoor?

Indoor är vår inomhusanläggning. Den är belägen längs infartsvägen in till GolfStar Lindö i Vallentuna.
Till höger vid korthålsbanan och strax innan du kommer fram till rangen, klubbhuset och golfbanorna ute på Lindö.

Här spelar du simulatorgolf med TrackMan och du kan välja att spela några av världens bästa golfbanor och delta i olika typer av tävlingar eller träna din swing.

Hur kan jag se saldo på mitt digitala rangekort i GolfMore?

Du loggar in på GolfMore med ditt golf-ID (alternativt med mailadress och lösenord).
Under mina klubbar ser du ditt saldo.

Du behöver ha geolokalisering aktiverad (funktionen ”plats”) på telefonen för att se saldo mm.

Hur får jag tillgång till min Rangepott?

Din rangepott syns i GolfMore-appen (du hittar den här) några dagar efter köpet. Om du inte har ett konto, ladda ner appen och skapa ett konto.

Spelregler & Policy

Policy vid spel på GolfStars anläggningar

Golfsverige har under de senaste åren sett en stor ökning av sk ”tjuvspel”, dvs en spelare som beträder golfbanan utan bokad starttid och betald greenfee. En viktig arbetsuppgift våra Marshalls är att säkerställa att medlemmar har bokat en starttid vid spel och detsamma gäller även greenfeegäster som genom en bokad starttid då även har erlagt greenfee.

Greenfeegäst:
Spelare som ertappas utan att ha betalat greenfee ska erlägga greenfee på plats samt erlägga den straffavgift som skickas ut på faktura från företaget. Straffavgiften ligger på 500 kr, straffavgiften är densamma oavsett vilken bana, dag eller hur många hål spelaren har tjuvspelat.

Vi rapporterar alla händelser till spelarens hemmaklubb.

Medlem:
En spelare som är medlem i GolfStar och ertappas ute på banan utan att ha bokat in sig på en starttid kommer varnas första gången det sker och blir direkt inbokad på en starttid för sin runda. Om det visar sig att medlemmen inte har rätt att boka en starttid i sitt medlemskap (medlemmen har redan uppnått max antal aktiva bokningar) har medlemmen tre val:

  1. Uppgradera sitt medlemskap
  2. Betala greenfee
  3. Gå av banan med varning – upprepas detta kommer vi stänga av för spel i 2 veckor. Vid missbruk av tjuvspel går vi vidare med disciplinära åtgärder till juridiska nämnden hos golfförbundet.

Jag har ångrat mitt medlemskap?

Du har enligt distansköpslagen rätt att häva ditt köp upp till 14 dagar efter att du gjort din beställning av medlemskap via vår webshop/hemsida. Detta förutsatt att du inte nyttjat ditt medlemskap.
Du kontaktar då vår kundtjänst via epost så hjälper vi dig.

Vilka är mina bokningsregler?

Nuvarande bokningsregler innebär att du ges möjlighet till en (1), två (2), tre (3) eller fyra (4) samtida bokningar beroende på vilket medlemskap du har hos oss.

Starttider kan bokas upp till 30 dagar i förväg.

Vilken försäkring har jag via Svenska Golfförbundet?

Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Om oturen skulle vara framme och din bil träffas av en golfboll inom vårt område gäller följande:

 

Bilägaren använder sin försäkring
Svenska Golfförbundet tar självrisken
Folksam Idrottsförsäkring för medlemmar i Svenska Golfförbundet omfattar en olycksfalls- och ansvarsförsäkring.

 

Orsakat en skada på annans egendom, ex. slagit en boll genom en ruta på en bil.
Drabbats av ett olycksfall i samband med ditt golfande eller på väg till och från golfbanan.
Klicka här för blankett Folksam idrottsförsäkring för Svenska Golfförbundet, olycksfalls- och ansvarsförsäkring.
Skadeanmälan ska skickas eller mejlas in till GolfStars kundtjänst tillsammans med kvitton på självriskbetalning och andra kostnader.

Hur registrerar jag min runda?

Om du inte registrerar din avslutande runda via ditt digitala scorekort i OnTag-appen, så går du in och registrerar din HCP-grundande runda manuellt via MinGolf likt tidigare.

Rundan kommer inte upp som en spelad rond i MinGolf utan du får lägga till den manuellt.

Vad är prime time?

Prime time är lördag, söndag och röda dagar mellan kl 8-14.

Vid köp av fler produkter och tjänster

Observera att rabatter, kampanjer och erbjudanden inte kan kombineras.

Endast ett prisavdrag i form av rabatt, kampanj eller erbjudande kan användas per köp eller avtal.

Tjänsterna är endast kompatibla med produkter/tjänster som köpts direkt från leverantören. Kombination med tredjepartsprodukter stöds ej och kan påverka funktionalitet och garanti.

Vissa produkter kan säljas exklusivt av leverantören, även om köpet genomförs via en annan aktörs portal.

Vilka regler för tidbokning?

Alla starttider på GolfStars banor (kl 05 – 21) är bokningsbara. Ingen bollränna finns.

Du kan ha upp till 1- 3 starttider bokade samtidigt, beroende på medlemsform.
Så snart du spelat, eller avbokat, en starttid kan du boka en ytterligare starttid. Detta har vi infört för att säkerställa tillgängligheten av starttider för dig som vill spela mycket.

Du som har bokat starttid när receptionen är stängd checkar in via Sweetspot-appen.
Du som ska betala greenfee betalar i Sweetspot i samband med att du genomför starttidsbokningen.

Om du inte har checkat in eller inte avbokat din starttid kommer du bli debiterad en No show-avgift. Avbokning ska ske minst 3 timmar i förväg.
Läs mer om No Show-avgiften under frågan ”No Show, hur fungerar det?”.

Vad kostar greenfeen?

När det gäller greenfee har vi en dynamisk prissättning för våra starttider på samtliga av våra banor.

Priset avgörs av tidpunkten under säsongen, vilken tid på dagen, beläggningen vid bokningstillfället samt vilken bana du som gäst vill spela. Detta för att sprida ut vårt gästspel och öka tillgängligheten för våra medlemmar på GolfStars banor.

Greenfee betalas alltid i samband med att bokningen görs och betalas av bokaren. Ingen betalning i receptionen.

Om du som gäst spelar tillsammans med en medlem som i sitt medlemskap har rätt att bjuda med gäster till 25% rabatt så behöver starttiden bokas av medlemmen för att rabatten ska ges.

Erlagd greenfee återbetalas såklart om avbokning sker mer än 3 timmar före starttiden.

No Show, hur fungerar det?

På alla GolfStar-anläggningar gäller att du avbokar din starttid minst 3 timmar i förväg för att undvika No show-avgift.

Du bokar och avbokar alltid din starttid via Sweetspot-appen.

Har du varken checkat in eller avbokat starttiden så kommer bokaren debiteras en No Show-avgift om 500kr per person.

OBS! Bokaren av starttiden/er är den som ansvarar för att de övriga bokade starttiderna med samma bokningsnummer checkas in eller avbokas. Bokaren faktureras 500kr per icke-utnyttjad starttid.

No Show-regeln gäller oavsett om du eller dina medspelare är GolfStar-medlemmar eller gäster.

Syftet med policyn är att minimera problemet med att spelare bokar starttider som sedan inte bokas av.

På så sätt kan många fler medlemmar och gäster få tag på en starttid som de verkligen avser att utnyttja.

Introduktionskort

För spel med introduktionskort (SGF, GDF, NGU) krävs att anmälan görs till GolfStars kundsupport på 0770-220080 eller mail till info@golfstar.se minst en vardag före spel.

Om inte kundsupporten har fått information eller godkänt spel med introduktionskort betalar spelaren full greenfee (eventuell Gäst till medlem-rabatt).

Vid spel med GAF-, PGA- och SGA-kort gäller halv ordinarie greenfee och spelet ska anmälas till kundsupport senast 1 arbetsdag innan speldag, info@golfstar.se.

lntroduktionskorten samt GAF-, SGA- och PGA-kort gäller ej som betalning i samband med företagsgolf.

Hur bokar jag starttid på GolfStars banor?

Alla starttider på GolfStars banor bokas via Sweetspot-appen (se nedladdningslänk nedan), www.golfstar.se eller via anläggningssidorna.

Du som bokar är ansvarig för att bokningsreglerna efterföljs. Syftet är att kunna härleda alla bokningar till en bokningsägare. Du kan självklart boka in dina golfvänner.

Avbokning eller förändring av antalet spelare i er starttid ska ske senast 3 timmar före start. Starttider kan bokas upptill 30 dagar i förväg.

Ladda ner Sweetspot-appen här:

Sweetspot i App Store

Sweetspot i Google Play

Hur ankomstregistrerar jag mig?

Ankomstregistrering sker antingen direkt i Sweetspot-appen eller på plats i receptionen på anläggningen. Personlig ankomstregistrering gäller, d.v.s. en person kan inte ankomstregistrera en hel boll själv, utan var och en av spelarna måste göra det personligen.

Du kan ankomstregistrera dig i appen när du är inom 500 meter från klubbhuset. Dock tidigast 30 minuter innan din starttid.

Ankomstregistrering ska ske senast 15 minuter i förväg. Alla starttider som inte är ankomstregistrerade debiteras med en ”No show-avgift” på 500 kr/medlem på våra 18-hålsbanor och 300:-/medlem på våra 9-hålsbanor.

Greenfeegäster debiteras med gällande greenfeeavgift.